יום שישי, 5 בפברואר 2021

שלוש שאלות בדיני מזוזה

 א.  האם סגירת תריסים [המתגלגלים מלמעלה כלפי מטה] נחשבת דלת, לשיטת הרמב"ם שאין פתח חייב במזוזה אלא אם יש בו דלת? ונפקא מינה [לדידן] לברך על קביעת מזוזה בפתח זו, או לא?

תשובה: נראה פשוט שהוא דלת ושער גמור לרמב"ם, כי סוגר הפתח (ראה רמב"ם הל' שבת פרק כו הלכה ח). ולכן חייב בברכה.

והגם שלכאורה אין לו משקוף גמור, מ"מ נראה שהחסרון בפתח שאין לו משקוף, מטעם שהוא "פתח שימאי" כלומר פתח מקולקל. אבל פתח הנסגר בתריס יש מעליו בית קופסת התריס והפתח סגור מלמעלה, וזה דרכו של פתח וסגירה זו, וע"כ ראוי להחשיבו כפתח גמור. ראה גם https://hebrewstam.blogspot.com/2015/06/blog-post_57.html 

ב.  פתח מעבר בין בית לחצר. ובעובי הפתח משני צידיו שני סוגרים. כלפי הבית דלת בטחון רגילה, וכלפי החצר סגירת תריסים, והדלת נפתחת לתוך הבית ואילו התריסים קבועים בצד השני [בסיום] עובי הפתח לצד החצר. לאיזה צד יש לקבוע את המזוזה (בהתחשב בשיטת חב"ד בדין היכר ציר)?

תשובה: נראה לי ששתי הסגירות שוות, ואין אחת מהן עדיפה על השניה. וא"כ הוי כפתח שיש בו שני דלתות לשתי כיוונים והיכר ציר לכל צד, דאזלינן בתר דרך הכניסה (כי אין מעלה בהיכר ציר של צד אחד על פני צד השני).

ג.  פתח שהורידו את הדלת ואת המשקופים [סיפי השער], וקבעו בו משקופים חדשים ודלת חדשה, או קבעו את המשקופים החדשים על גבי הישנים - כאשר מחזירים את המזוזה למקומה על המשקוף החדש - האם צריך לברך על קביעתה או לא?

תשובה: נראה שהיות שהמשקוף [סף המזוזה] הוא חדש יש לקבוע בברכה, כי היא קביעה חדשה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה