יום רביעי, 24 ביולי 2013

מזוזה משונה, חשד שלא נכתבה ע"י סופר כשר

'מזוזה' זו העלתה בפורום באנגלית לפני כמה ימים:
***
לא רק שהמזוזה הזו פסולה משום שסופי השורות עשויים כזנב וקובה (מבואר בשו"ע יורה דעה סי' רפח).
זנב פירושו שלשה שורות שנכנסות פנימה כל אחת לפחות אות גדולה שלימה, כגון סופי השורות "וקשרתם, ולמדתם, ובלכתך, ביתך" - ד' שורות רצופות נכנסות כל אחת יותר משיעור אות גדולה.
קובה פירושו שלשה שורות בולטות החוצה, כגון "את, יבולה, לכם, וקשרתם",
קשה לי להניח ששום סופר יעשה דבר כזה בכוונה שהרי אם ידע שיפסלוהו למה עשה כן?
והרי ברור שה'סופר' כאן עשה זיג-זג זה בכוונה.
שימו לב לעוד שתי שינויים מהנהוג בכתיבת סת"ם - א) חיבור ראש האמצעי לשי"ן אינו לצד שמאל למטה כפי שצריך, אלא לאמצע קו הוי"ו השמאלי. ב) החי"ת עשה את הגג ישר כרש"י - באף עדה [פרט לעדת התימנים, וכמדומה לי שהכתב הזה אינו כתב תימני] לא נהוג לכתחלה לעשות כן, אלא חי"ת המורכבת משתי זייני"ן או זיי"ן ווי"ו -
מסקנת האמור שמי שעשה מזוזה זו לא התכוון לכתוב על פי המסורה כלל, ודי למבין...

כדאי לשים לב לשינויים הללו, כי לפעמים יופיעו רק חלקם, וממילא ה'מגיה' צריך להתעורר בחשד לגבי כשרות מזוזה. ראה דוגמא הבאה:
במזוזה זו בשיני"ן החיבור של קו האמצעי הוא לקו השמאל שלא כדין דלכתחלה, אמנם אי אפשר לפסול משום זה. אך החשד שלי התעורר, מצאתי הפסק בבי"ת המסומנת.
יש לי כלל גדול כאשר לא ברור "חזקת הכשרות" של המזוזה, ונמצאו פיסולים שמותר על פי דין לתקנם, איני מתקנם - הנח למזוזה להשאר בפיסולה, אין שקר לומר שהמזוזה פסולה, ואינני מורה על התיקון, אלא ישאר כמו שהיא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה