יום שישי, 25 באפריל 2014

בעיה גדולה באל"ף - אין לו יו"ד עליונה כשרה

בכל התמונות ישנן אלפי"ן שאין ליו"ד העליונה ראש כלל [או כמעט אין לו ראש], בגלל שיש בהם רק את הקוים החיצונים [הקוצים] של היו"ד, ולא עצם גוף היו"ד !!!
פשוט שאל"ף כזה הוא פסול. אלא שנראה, שמותר לתקנם משום שהן נקראות אל"ף ודינן כגולם שהתיר הצמח צדק לתקנו בכתיבה מועטת בהוספת דיו, משום שהאות נקראת לתינוק. אבל כל זמן שלא תיקנו, פסול.

יש להעיר שבעיה דומה לזו עלולה לקרות בעוד אותיות בכתב המיוחס, בגלל חוד הקולמוס וצורת הכתיבה, וצריך זהירות מיוחדת בענין זה - לדוגמא: האות צד"י המסומנת "ממצרים" היא כשרה ויש לה ראש ימין יפה, אך בקצת פחות שימת לב לראש, היא היתה יכולה להיות רק ארבע קוצי הפינות, ללא גוף היו"ד. ודי למבין בכתב זה.

עוד פרט בכתב שלפנינו: עקב הבי"ת מדי גבוה הוא עולה כמעט עד הגג, או מעבר לחצי האות. ובאמת צריך להיות העקב עד חצי, ולא עד בכלל אלא פחות. כמובן שהאותיות בי"ת כשרות. 

2 תגובות:

  1. ולמה לא אומרים שאין שיעור לעובי האותיות, שלפי זה האינו יכולים להגיד שמה שנראה כקוץ הוא בעצם גוף היוד!!
    עוד הערה קטנה על כמה יודי״ן שאין להם כפיפה למטה שיראה כעין קוץ, רק מן הצד

    השבמחק
  2. אין אומרים "אין שיעור לעובי האותיות" אלא בקו שיש בו שיעור אחר - שיעור אורך, כגון גג האות [שיש לו שיעור רוחב, לאורך השירטוט] או רגל, אך בגוף האות יו"ד, וכן כל חלקי האותיות שהן יודי"ן, כיוד"י האל"ף שי"ן ופ"א וכיוצא בהם, אי אפשר לומר "אין שיעור לעובי", דאם כן אין כאן שיעור כלל ליו"ד.

    השבמחק