שאלה: מי ששכר בית, ויש פתח שהוא מעבר בין שתי חדרים והוא סתום בחפצים [שאפשר להזיזם משם] ואין בדעתו כלל להשתמש במעבר זה. האם פטור ממזוזה?
תשובה: פתח שמעולם לא התכוונו להשתמש בו פטור. אמנם אם בתחילה השתמשו בו, ואחר כך ביטלו את השימוש בו, כל זמן שצורת הפתח קיימת [שלא סתר את פצימי הפתח] חייבת במזוזה (שו"ע יו"ד סי' רפו סעיף יז, חובת הדר פרק ו סעיף ה).
ויש לעיין מה הדין בשוכר או קונה בית. האם אנו הולכים אחר מחשבת הבעה"ב הראשון שהוא השתמש בפתח זה, ולכן נקבע חיובו, ונמצא שגם השני [קונה או שוכר] אינו יכול לבטלו מחשיבות פתח לענין מזוזה, עד שיעשה מעשה לסתור צורת הפתח. או שמא, כל קונה או שוכר חדש, קובע את חשיבות הפתחים [מתחילה], לענין האם חייבים או פטורים.
דעתי נוטה דהעיקר הוא מה שקבע בעה"ב הראשון שבנה הבית או קנהו, להיות פתח החייב במזוזה, אינו נעקר לעולם החיוב מעל הפתח הזה, על ידי הקונה או השוכר ממנו.
ופשוט, שזה דוקא כאשר הבעה"ב הראשון היה יהודי, אבל בקנה או שכר מנכרי, אין שום משמעות למה שעשה הראשון. והכל נקבע על פי מחשבתו של הקונה או שוכר ממנו, שהוא כדייר ראשון.
ראה גם https://hebrewstam.blogspot.com/2012/03/blog-post_18.html
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה