מה הדין בחדר שהיה בפתחו מזוזה קבועה כדין, ואח"כ שברו קיר [אחר] שבין חדר זה לשירותים, ועכשיו הפתח נהפך לכניסה לשירותים שפטור ממזוזה. אך לא הורידו את המזוזה הקבועה שם. לאחר מכן שוב בנו את הקיר שבין החדר המקורי לשירותים, והחזירו את החדר לדיור רגיל של כבוד.
האם מזוזה זו שהיתה קבועה בעת שהיתה פתח של שירותים נפסלה, וכעת היא פסולה משום "תעשה ולא מן העשוי", או לא?
צ"ע מה הדין, דלכאורה סברת רוב הפוסקים שאם נקבע המזוזה בכשרות, אע"פ שאח"כ נפטר הבית מחיוב [כגון הסרת תקרה או דלת, כמבואר בסימן רפו בפתחי תשובה] מ"מ לא בטל קביעותה, ואינה נפסלת משום תעשה ולא מן העשוי, א"כ הוא הדין במקרה זה.
אך בית הכסא אינו מקום פטור, אלא מקום שאסור לקבוע בה מזוזה [משום בזוי כתבי הקדש (ובזוי המצוה) כמבואר ברש"י יומא יא מובא בבית יוסף ר"ס רפו], ושמא משום דאסור שיהא שם מזוזה גרע, ונתבטל קביעות הראשון (כי אינה פטור, אלא אסור שיהא שם). או שמא בפועל [הגם שיש איסור בהנחתה שם] מ"מ הקביעות עצמה לא בטלה.
אך בית הכסא אינו מקום פטור, אלא מקום שאסור לקבוע בה מזוזה [משום בזוי כתבי הקדש (ובזוי המצוה) כמבואר ברש"י יומא יא מובא בבית יוסף ר"ס רפו], ושמא משום דאסור שיהא שם מזוזה גרע, ונתבטל קביעות הראשון (כי אינה פטור, אלא אסור שיהא שם). או שמא בפועל [הגם שיש איסור בהנחתה שם] מ"מ הקביעות עצמה לא בטלה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה