נראה לי שפתח זה פטור ממזוזה.
מחסן הוא בגדר 'אוצרות', ולדעת הרמב"ם 'בית אוצרות' פטור ממזוזה,
ולדעת הרא"ש ושו"ע חייב. אמנם כל זה באוצרות השייכים לדיור הבית, אבל
מחסן של כלי עבודה וכו' שאין בו שימוש לצרכי הדיור של הבית פטור לכו"ע.
ואין לחייב פתח זה משום שנפתח לחצר, והרי היכר ציר לצד החצר, וא"כ שמא
יתחייב משום פתח של החצר?
גם זה אינו, שהרי חיוב חצר לדעת הרמב"ם הוא משום שדרכו באים לבית,
וא"כ אין שום טעם לחייב פתח זה, שהרי אי אפשר לבוא דרכו לבית, כי המחסן סגור.
אלא שלפי הרא"ש חצר חייב מצד עצמו [לא משום שדרכו באין לבית] אם
משתמשים בו צרכי דיור מצד עצמו.
מ"מ גם לפי הרא"ש הרי הפתח אינו שייך לחצר אלא למחסן, וממילא
היות שהמחסן פטור, גם פתח זה פטור.
ואין להקשות דלפי מנהג חב"ד אזלינן בתר היכר ציר?
אין זה שייך לכאן. שהרי עיקר היכר ציר הוא כאשר הדלת הוא חלק מהחיוב, אזי
הדלת והיכר ציר קובעים היכן הוא החיוב. אך לפי הרא"ש פתח ללא דלת חייב, על
כרחך אין הדלת כאן חלק כלל מהחיוב. אלא אזלינן אחר ההגיון הפשוט לאן פתח זה שייך –
והיות שהוא פתח המחסן והמחסן פטור, נמצא פתח זה פטור ממזוזה.
ואין לצרף שתי סברות שונות, דעת הרא"ש דחצר חשיב כחדר בבית, וסברת [הרמב"ם]
אזלינן היכר ציר, מאחר שברור שהן לדעת הרמב"ם [בפני עצמו], והן לדעת הרא"ש
[בפני עצמו] פתח זה פטור.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה