יום שישי, 8 באוגוסט 2014

"ובשעריך" מחלוקת רש"י ורמב"ם

"וכתבתם על מזזות ביתך ובשעריך" - פירש רש"י: ובשעריך לרבות שערי חצרות ושערי מדינות ושערי עיירות.
פשט רש"י דריבוי שערי חצירות מדינות ועיירות הוא דין תורה, הנלמד מתיבת "בשעריך" המיותר.
אבל דעת הרמב"ם (הל' מזוזה פ"ה, ובתשובתו מובאת בכסף משנה שם. וכן יוצא דעת חידושי הריטב"א ביומא יא) - "ובשעריך" בא ללמד על שער החייב במזוזה שצריך שיהא בו דלת, כלומר אין חיוב בפתח אלא שיש לו מזוזות הסף ודלת, וזה נקרא "שער". אבל לא בא לרבות שערי מדינות חצרות ועיירות, דאלו אין בהם חיוב כלל במזוזה מן התורה. ואף מדרבנן אינן חייבין, אלא אם נפתחים להם בתים שדרים בהן.

רש"י והרמב"ם לשיטתם. לרש"י פתח חייב במזוזה אע"פ שאין בו דלת, לכן לומד מיתור "ובשעריך" שערי חצרות. אבל לרמב"ם אין לימוד לשערי חצרות, ואינן בכלל ביתך וע"כ פטורים מן התורה.

ראה גם  פורום לנושאי סת"ם: חיובי 'בית אוצרות' מחסן או חנות במזוזה
פורום לנושאי סת"ם: חיוב מזוזה בבית אוצרות מד"ת או מדרבנן

2 תגובות:

  1. I read once that a gate even without a door requires a mezuzah with a bracha. Is this the halacha according to the Shitas Rashi?

    השבמחק
    תשובות
    1. This is not correct. The poskim say that safek bracha le'hakel, so therefore a gate that doesn't have a door, we put a mezuza without a bracha.

      מחק