שאלה: האם זה משנה אם תמונת השי"ן שבעור בתים של ראש הוא אותו שי"ן [מאותו כתב] של הפרשיות, או שאין בזה שום ענין?
תשובה: לכתחלה חייב להיות השי"ן מאותו כתב של הפרשיות, אם הפרשיות כתב בית יוסף - שניהם בית יוסף, אם כתב האר"י - שניהם כתב האר"י וכו' בשאר הכתבים. דבר זה נרמז בלשון שו"ע רבינו סימן לו באות שי"ן - "ולפי קבלת האר"י ז"ל כל השיני"ן שבתפילין יהיו ג' קוין כג' ווי"ן ישרות". פי' כל השיני"ן לרבות השיני"ן שבגופי הבית של ראש, שאף הן ווי"ן ישרות. וכבר כתבתי זה ב פורום לנושאי סת"ם: שו"ע אדמו"ר סימן לו, אותיות ש,ת
הטעם לזה, כי יש לשי"ן זה גם דין כתב, כמבואר בשו"ע סימן לב לענין עשיית השיני"ן שיש אומרים שלא יהא בשי"ן זה חק תוכות, ובשו"ע סי' לט לענין פסול [שאינו כשר לכתיבה] שחופה הבית או תפר, שהתפלין פסולות כדין נכתב ע"י הפסול, משום עשיית השי"ן שבעור שיש לה דין כתב, עיין שם.
אמנם בדיעבד פשיטא שכל צורות השי"ן [שבכתבים השונות] כשרות, ואינו מעכב, אלא שאין לעשות כן לכתחלה משום נימור הכתבים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה