יום שלישי, 4 בספטמבר 2012

סמ"ך שצד אחד מרובע

הסמ"ך ב'ואספת' יש לא ריבוע מצד ימין. הכתב הוא כתב חב"ד, ויש נוהגים לעשות איזה שפיץ בצד זה של הסמ"ך, אמנם קצת מוגבה. מ"מ בדיעבד ברור שהסמ"ך הזה כשר, דמראית גופו כסמ"ך ולא כמ"ם.
אמנם במקדש מעט מביא תשובות הדרכי נועם לפסול סמ"ך או מ"ם שצד אחד עגול וצד זוית, משום דזה חצי סמ"ך וחצי מ"ם. מלשון שו"ע רבינו באות מ"ם פתוחה, ברור דמ"ם סתומה שצד אחד עגול למטה הוא שאלת תינוק ולא נפסל ממילא. א"כ כמו"כ בסמ"ך אין לפסול ממילא, וכיון שברור שתינוק יקרא האות הזה סמ"ך הוא כשר.
ונראה לי שדברי הדרכי נועם [שהיה רב במצרים] בסמ"ך ומ"ם הספרדי ששניהם גופם רחב מעט, ולכן הדמיון ביניהם גדול יותר, וכעין התמונות שלמטה. (משא"כ בכתב אשכנזי גוף הסמ"ך אינו דומה כלל לגוף המ"ם).
 
בתמונה השניה שים לב שגם התי"ו בעייתית. רגל שמאל כמעט אינו בולט כלל, אלא הוא כמעט גולם מושלם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה