יום שישי, 7 בספטמבר 2012

מקום קביעת המזוזה בחדר קטן הנפתח לחדר חשוב

התמונה שלפנינו הוא כניסה מהמטבח לחדר שירות (כביסה וכדומה), המזוזה שנקבעה מסומנת בצד ימין [חץ אדום] ואין לפתח זה דלת. היכן מקום קביעת המזוזה על פי מנהג חב"ד בפתח כזה?
כבר נתבאר  פורום לנושאי סת"ם: ימין לחדר חשוב או ביאה מבחוץ  שמנהג חב"ד דהולכים בכל הפתחים אחר היכר ציר, ובמקום שאין היכר ציר יש לילך אחר חדר החשוב [כשיטת המרדכי], ודרך ימין לחדר החשוב הוא מקום ימין לביאה.
אמנם בנידון חדר שהוא סתום ללא יציאה, ואין דרך כניסה אליו כלל רק מצד אחד, לא אזלינן בתר חשיבות. כן נראה נכון הלכה למעשה.
ועל כן במרפסת זו אם יש לה מוצא החוצה [שלא נראה בתמונה] קביעת המזוזה הוא לימין הכניסה למטבח (דלא כבתמונה) שהוא בודאי חדר חשוב יותר מהמרפסת שרות. אבל אם המרפסת אין לה מוצא, על כרחך הכניסה הוא לצד ימין למרפסת, והמזוזה היא לימין הנכנס אליה (כבתמונה).

דבר זה מבואר ג"כ מתוך פסקי הרב זלמן שמעון דבורקין ז"ל.
בפסקי הלכות סת"ם של הרז"ש (פסק לו): חדר שאין לו שום חלון ורק פתח א', קובעים המזוזה בימין הכניסה, אם אין לו דלת והיכר ציר.
ובספר קובץ רז"ש (עמ' 58, ג): כל החדרים הפנימיים שאין להם דלתות הולכים אחר ימין הכניסה להחדר העיקרי שבבית היינו שעיקר תשמיש האדם שם.
אין סתירה בין פסקיו, כי לעולם חדר שיש לו כניסה מכאן ומכאן, כלומר אפשר לבוא מב' צדדים (אע"פ שצד אחד הוא יותר עיקר כגון שהוא דרך לבוא מבחוץ או הפתח העיקרי), אין אנו הולכים אחר דרך רגילות לבוא [דרך ביאה של הבא מצד חוץ] אלא אחר החדר החשוב, ולצד הכניסה של החדר החשוב הוא ימין הכניסה.
אבל כאשר אי אפשר לבוא אלא דרך צד אחד, אזי מוכרח הוא לבוא מצד זה, אין זה הרגל וחשיבות של ימין ביאה לבד, אלא דרך ביאה מוכרח, ואזי ימין ביאה הוא לבא מדרך הפתח מבחוץ אפילו מחדר חשוב לחדר שאינו חשוב. (ואע"פ שמנהג חב"ד במקרה זה האחרון לא להתחשב בימין ביאה מוכרח, כאשר יש היכר ציר לכיוון ההפוך).

ומה שכתב הרז"ש בפסקי הלכות סת"ם "חדר שאין לו שום חלון וכו" נראה לי שכתב כן [ראה בקובץ הרז"ש הנ"ל] כי לשון האדמו"ר מהר"ש היה שיכנסו דרך חלון, משמע דבליכא חלון ושום אפשרות כניסה לא אזלינן בתר היכר ציר. ועכ"פ פשיטא דלא אזלינן בתר חשיבות.
ואמנם נראה להלכה למעשה דלא אזלינן כלל בתר חלון דאינו דרך ביאה כלל. ועל כן אפילו יש חלון שאפשר לטפס בסולם מבחוץ, ביש בה דלת למנהג חב"ד אזלינן בתר היכר ציר אפילו כאשר הוא דלת הפונה לצאת מהחדר הסתום. ובליכא דלת, לעולם קביעת המזוזה היא לימין כניסה לחדר זה, כי אי אפשר לבוא רק מדרך החוץ אליו.

2 תגובות:

  1. Keep one point in mind not so clear from the picture but through examination one will notice that the other side (where the mezuza is not on in the picture) there is not a clear mezuza post. Actually the the white wall sticks out past the cabinet space a tiny amount a couple of milimeters so my question is do we judge that as a mezuza?

    השבמחק