On the first picture, this is despite that the only way of entry is through that arch, since the other arches are blocked with flowers? Kvod HaRav, please what is the way to discern the difference between when the arch is just for decorative purposes and supporting the roof(and patur) and when it is a petach which is chiuv?
כבר כתבנו מזה למעלה בתאריך 24 ינואר "קשתות כניסה לבית" - לדעתי כל סוגי הקשתות הללו פטורות ממזוזה, ואינן פתחים כלל כי כולם עשויין רק כחלק מהמבנה ולא למטרת צורת פתח. אמנם הובא שם בהערה שדעת חובת הדר נראה לחייב במזוזה כסברתך שדרכם באים לבית, ואז הסכמנו שטוב לקבוע בלי ברכה לחוש לדעתו. אבל עיקר הדין כנ"ל דפטור.
On the first picture, this is despite that the only way of entry is through that arch, since the other arches are blocked with flowers?
השבמחקKvod HaRav, please what is the way to discern the difference between when the arch is just for decorative purposes and supporting the roof(and patur) and when it is a petach which is chiuv?
כבר כתבנו מזה למעלה בתאריך 24 ינואר "קשתות כניסה לבית" - לדעתי כל סוגי הקשתות הללו פטורות ממזוזה, ואינן פתחים כלל כי כולם עשויין רק כחלק מהמבנה ולא למטרת צורת פתח.
מחקאמנם הובא שם בהערה שדעת חובת הדר נראה לחייב במזוזה כסברתך שדרכם באים לבית, ואז הסכמנו שטוב לקבוע בלי ברכה לחוש לדעתו. אבל עיקר הדין כנ"ל דפטור.
Where would be the proper location of a mezuza in the arch of the first picture? It is above 10 tefachim before it starts to bend.
השבמחקthe chovas hador writes that in a arch one should place the mezuza at the shlish ha'elyon of the part that stands straight before bending
מחק