יום רביעי, 13 בפברואר 2013

מיקום חיבור המזוזה לבית

נשאלתי האם אפשר לחבר מזוזה שתעמוד במקומה הנכון בגובה הסף, אך הברגים המחזיקים את מסגרת הבית-מזוזה רחוקים מן הסף?
זה ציור שציירתי להדגים את השאלה:
הצבע האדום הוא המזוזה, הכחול בית המזוזה. הכוכב הסגול מדגים את מקום הבורג המחזיק את בית המזוזה.
 
משאלה זו נתעוררתי על שאלה אחרת, האם מותר להעמיד מזוזה במקומה על מקל שעומד קבוע ברצפה, או משתלשל מהמשקוף. נמצא שהמזוזה עומדת במקומה הנכון, אך אינה מחוברת כלל לסף אלא לרצפה או למשקוף. מה דינם?
 
אמנם לא מצאתי דין זה מבואר מפורש בפוסקים (ולכאורה מהדין תלאה במקל וכו' לפירש"י ותוס' במנחות לב,ב, יש מקום ללמוד דכשר, כל שהמזוזה קבועה במקומה, הגם שדבר המחזיק אותה למקומה עומדת במקום אחר). ונראה פשט ההלכה ברמב"ם (הל' מזוזה פ"ה ה"ו) טור ושו"ע (סי' רפט סעיף ד): כיצד קובעה ימסמרנה במסמרים במזוזת הפתח כו' משמע קצת שצריכה להיות מחוברת לסף עצמו שהוא מקום החיוב. וכן משמע יותר בערוך השלחן (סי' רפט סעיף טו).
ואפשר שזו הוראת התורה "וכתבתם על מזוזות ביתך" ותירגם אונקלוס "ותקבעינון בסיפי ביתך" דהיינו שהקביעה עצמה [כלומר לא רק מיקום עמידת המזוזה, אלא גם חיבורה לבית] תהא דוקא על סיפי ביתך. כלומר הסף עצמו.
ולפי זה מזוזה המחוברת למקל [בציורים הנ"ל] אינו יוצא ידי חובה, כי היא אינה מחוברת כלל לסף הבית, הגם שקבועה ע"י המקל למקומה הנכון בגבוה השער (ופסול תלאה במקל פי' הטור שם הגם שעומדת במקומה הנכון. כלומר שהמקל עצמה עומדת במקומה בסף, אך אינה קבועה שם אלא תלויה ומתנדנדת, וכמבואר בב"ח).
על כן לכאורה גם בשאלתינו בענין הבורג המחבר את בית המזוזה, יש לתקנו, שיהא עומד סמוך לסף, דהיינו עד עומק טפח מחלל הפתח ולא עד בכלל [כי יותר רחוק מזה אינו נקרא סף]. ומצוה לכתחילה שיהיו הברגים בסף עצמו בחלל הפתח.

ראה גם  פורום לנושאי סת"ם: מזוזה קבועה שלא במקומה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה