יום שישי, 8 בפברואר 2013

כתב שלא על השרטוט

השאלה היתה על המ"ם, ותינוק קראה כדין והכשירה.
אבל שימו לב הכתב אינו על השירטוט, אלא בין השירטוטים. ישנה שאלה אצל האחרונים האם זה כשר ונקרא משורטט [שבמזוזה מעכב כי הוא הלכה למשה מסיני] וישנם שפוסלים אם הכתב אינו דבוק או לכל הפחות סמוך ממש לשירטוט. אמנם רבים מתירים בדיעבד, אם הכתב מיושר ע"י השירטוט אע"פ שהוא רחוק מעט ממנו [כלומר בין השירטוטים].
 
אך יש להקפיד ולבדוק היטב מזוזות או תפלין כאלו, כי זה הוכחה ברורה שהסופר אינו כותב כדין. ובכתב פשוט וזול כזה הכותבים חשודים וכו' לכל דבר. וכל ספק יש להקפיד על כך, משום שאין [כל כך] חזקת כשרות.

תגובה 1:

  1. Yasher Koach R" Moshe.

    I sewed up this pair of tefillin and carved on its bottom Pasul there were also lots of cracks in the letters The owner agreed not to use this pair because of the extremely poor quality and chashot it has.
    He did not have a problem with getting a new a pair.

    השבמחק