יום חמישי, 26 בדצמבר 2013

קרע בספר תורה, חורים בתפלין

שני ענינים שהזדמנו לאחרונה, בהשגחה פרטית:
א) מהפורום באנגלית תמונות של קרע בס"ת:
הקרע מתחיל [בתמונה השניה] מסוף הקלף, קורע כתב בשורה אחת [כולל שם קדוש] עובר לעמוד קודם [תמונה ראשונה] וקורע אותיות בחמשה שורות.
הדין שכל האותיות שנקרעו פסולות, והשם הק' טעון גניזה. לא ניתן להדביק קרע זה להכשיר את הכתב.
מה שניתן לעשות: א) להחליף שתי עמודים הללו בחדשים, ב) לחתוך את כל החלק הקרוע, או למחוק את האותיות הפוסלות [כמובן לא למחוק את השם הק', אלא לקדור אותו כולו] ולהדביק מטלית של קלף, ולאחות את הקרעים והמטלית יפה, ולכתוב את הנפסל מחדש על המטלית.
במקרה האחרון, צריך להקפיד שכל הכתב עם היקף גויל שלו יהא כולו על המטלית, או כולו על הקלף, אסור [לכתחילה] שיהא הכתב והיקף גויל שלו, חציו על הקלף וחציו על המטלית ["חציו" לאו דוקא, אלא כלומר חלקו], כמבואר בפוסקים בשו"ע יורה דעה סי' רפ.
*****
ב) קרעים וחורים בפרשיה של תפלין. בעת שהוציאוה מהבית, מחמת שהיתה הפרשיה לחוצה היטב בתוך הבית - היה צריך להוציאה בכח עם כלי (פינצטה) והקלף נפגע:
החיצים מסמנים מקומות של חורים (צריך להגדיל את התמונה)
האותיות לא נפגעו, וכולם שלימות, על כן הפרשיה כשרה. כדאי להדביק מטליות מאחוריה לחזקה, שלא ימשכו החורים והקרעים לפסול שום אות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה