האל"ף נקודה העליונה גולם [פסול] ואינו ראש. לא מועיל קוץ בלבד להיחשב כראש.
לפי הצמח צדק והמקדש מעט מותר לתקנו, גם שלא כסדרה.
הלמ"ד - שאלת תינוק, ונשאל וקראה למ"ד - מותר לתקנה, כלומר לגרור את הקו הזה מתוך חללה.
טיפה קטנה של דיו נפלה לתוך הבי"ת. הטיפה היא דהויה ביחס לדיו האות. צריך לשאול תינוק אם קוראה פ"א פסולה, ואם קראה בי"ת כשרה, ומותר לגרור הטיפה.
יו"ד - מריחה בחוץ לרגל - כשרה.
בי"ת משונה - שאלת תינוק.
רי"ש מרובעת מעט - כשרה. ואין פוסלים עד שיהא לה ממש עוקץ בולט כדלי"ת.
לגבי הלמד בתמונה העליונה אם מחשבים שהחלל הנוצר בין הקו המיותר לדופן הלמ"ד מלא הלמ"ד הייתה כשרה. למה מצריכים שאלת תינוק וסיכון לפסול?
השבמחקכל שינוי גדול באות חשודה שמא נשתנה צורתה, ולכן צריך אבחנת תינוק. אם התינוק יקראנה אז בעצם היא כשרה, ולכן יוכל לגרור את הקו.
מחקאבל לא נוכל לומר כאילו בין הקוין מלא ונעשה גוף עבה וכשרה, כי שמא התינוק יטעה בה ולא יוכל לקראה, ולא יועיל טעם זה שאתה כותב.
ב"ה
מחקאינני ת"ח גדול, אבל לפי הבנתי יש בצורת הלמד גם אם הדופן עבה:
גג ניכר.
דופן עבה
ומושב ניכר.
לענ"ד שאולים תינוק כשיש לנו ספק על צורת האות וכאן איני רואה שום ספק. אולי אני טועה ?
ואולי אתה צודק !!
מחקחשבתי שאין לי מה להפסיד להחמיר ולשאול תינוק, כי בכל זאת היה לי קצת ספק. בכל מקרה - העובדה היא: שתינוק קראה למ"ד.