יום שישי, 8 בנובמבר 2013

שאלה בדין היכר ציר למרפסת

שאלה:  בתמונה פתח מהבית למרפסת, המזוזה קבועה לפי היכר ציר לכיוון הבית, כי הדלת נפתחת פנימה. במקרה זה אי אפשר לפתוח את הדלת מבחוץ כי אין שם ידית ורק נפתחת מבפנים, נמצא שאי אפשר לבוא מהמרפסת לתוך הבית, ורק מהבית למרפסת. האם במקרה זה יש להתחשב שהימין הוא דרך יציאה מהבית למרפסת, ולהפוך את מיקום המזוזה.

תשובה:  מצד סברת היכר ציר [כמנהג חב"ד - ע"פ הרמב"ם. משא"כ לפי שיטת רש"י בהיכר ציר] מוכח שהדלת שייכת לבית דוקא, וא"כ אע"פ שאי אפשר לבוא דרך פתח זה מהמרפסת מ"מ החיוב הוא מצד שהוא פתח של הבית. ואמנם שאלתו מקהה קצת את כח "היכר ציר" שהרי אינו ראוי לביאה מהמרפסת כפי שאלתו, נראה לי שבמקרה כזה יש לנו לצרף את סברת המרדכי [הובא בב"י סי' רפט] דאזלינן אחר חשיבות החדר, והבית חשוב יותר, ועל כן הכניסה הוא לבית, וישאיר את המזוזה במקומה ע"פ היכר ציר.
ואמנם אותו קושי יש גם לסברת המרדכי דאזלינן בתר חשוב, שהרי אינו ראוי לביאה מצד המרפסת כנ"ל, א"כ מה איכפת לי משתי הסברות 'היכר ציר' ו'חשוב'.
אינו כן, דלאחר שיוצא מהבית למרפסת, יכול לבוא מהמרפסת חזרה אל תוך הבית, ועל כן אין לומר שאין פתח זה ראוי כלל, מכיוון המרפסת. אלא שמצד סברת 'דרך ימין כניסה' הנזכר באחרונים, ודאי דרך ימין של הכניסה הוא מצד הבית למרפסת, אבל שתי סברות הנ"ל 'היכר ציר' ו'חדר היותר חשוב' מכריעים. כן נלע"ד.
אשמח לשמוע תגובות ודיעות נוספות בענין זה.

2 תגובות:

  1. Rambam Hilchos Mezuza 6:11
    How do you learn out that the tzir shows the "balus" of the house from this Rambam?

    השבמחק
    תשובות
    1. ר' דוד
      בעזרת השם יתברך אכתוב ביאור מחלוקת רש"י ורמב"ם בגדר "היכר ציר" בפורום. אכין את זה ואעלה את זה - אולי היום, או במוצאי שבת או ביום ראשון.
      תודה רבה על השאלה !!!

      מחק