בתשובת חתם סופר (יורה דעה סימן רסה):
יו"ד שאין לה עוקץ בשמאלה ולמעלה, אין לפסול כי יש אומרים שאין צריך עוקץ ממש בולט לחוץ ונמשך למטה, רק זויות למעלה ולמטה לאפוקי עגולה.
יש לדקדק מהלשון "עוקץ בשמאלה ולמעלה .. רק זויות למעלה ולמטה" - דבעי עוקץ שמאל עליון כמו עוקץ התחתון, אלא דסובר החת"ס דלא מעכב שהעוקצין הללו יבלטו החוצה [לא למעלה ולא למטה] מגוף היו"ד, אבל זוית [ישרה] סגי להחשב עוקץ שמאל, גם למעלה וגם למטה.
ונפקא מינה דאם עגולה מלמעלה בצד שמאל ואין לה שם אפילו זוית, תהא היו"ד פסולה כי חסרה עוקץ שמאל [וכמשמעות הנודע ביהודה יו"ד סי' עד - ראה תשובת נודע ביהודה - ניקב בגג היו"ד וחסר עוקץ שמאל] אע"פ שעוקץ שמאל שלמטה בולטת ממש החוצה [כלפי מטה] מגוף היו"ד.
(ואין לפרש בדבריו, דאם יש לה זוית למטה כשרה דוקא כאשר יש לה גם זוית למעלה, אבל אם היה לה עוקץ בולט למטה היתה כשרה, אפילו בלי זוית כלל למעלה מצד שמאל. דהלשון "יו"ד שאין לה עוקץ בשמאלה ולמעלה" - מוכיח דהדיון על חסרון בליטת העוקץ שמאל שוה הן ביחס לעוקץ שלמעלה והן לעוקץ שלמטה, וכן [בתשובתו] דינם שוה שסגי להו בזויות למעלה ולמטה).
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה