יום רביעי, 20 בינואר 2016

תשובת חתם סופר סימן רסט

חידושי הלכה שלמדנו מתשובת החתם סופר

א.  שינוי גמור בצורת האות פוסלת, אע"פ שאין פיסול זה מבואר בתלמוד ופוסקים.

ב.  אין שינוי גמור צריך להדמות לאות אחרת דוקא כגון ביתי"ן-כפי"ן, אלא אפילו אין השינוי נדמית לשום אות אחרת, מכיון שנשתנה צורתה לגמרי פסולה.
ומוכיח החת"ס את הדבר מפירוש הגהות מיימוניות לברייתא שלא יעשה אלפי"ן עייני"ן, דפירושו שלא יעמיק הרבה את גג האל"ף כעין בטן העיי"ן, דבזה נשתנה צורת האל"ף. וכן שלא יעשה גימלי"ן צדי"ן פי' בהג"מ שאם ישתוו רגלי הגימ"ל למטה תדמה לצד"י הפוכה. ואע"ג דבשתי שינויים הללו אינן דומות לאות אחרת, דהאל"ף אינה דומה כלל לעי"ן בכך, וכן הגימ"ל אינה דומה כלל לצד"י [דאות הפוכה אינה אות] מ"מ נחשב שינוי צורתן לפסלן.
(ואין הכרח שכוונת החת"ס למעשה לפסול שינויים הללו כביאור הג"מ, אלא רק בא להוכיח ממה שמפרש בעל הג"מ את הברייתא לפסול צורות שנשתנו מכתיבה תמה, אע"פ שלא נשתנו לאות אחרת. ש"מ ששינוי גמור מצורתה בכל אופן פוסל).

ג.  יו"ד שנשתנה ממש לצורת למ"ד אף בשם [בס"ת] מותר לתקנה, ואין בזה מחיקת השם, כי אבדה לגמרי צורת האות הזה.
ואופן תיקונה הוא, ע"י גרירת כל עוקציה עד שתשאר רק נקודת גוף היו"ד לבדו, ואז יוכל לתקנה (רגלה ועוקציה) כהלכתה (כסברת המג"א דיו"ד ללא רגל ימין אין עליה שם אות. והעתיק המ"ב במשנת סופרים (אות יו"ד) את דברי חת"ס הללו להלכה, דיו"ד שנפסלה סגי לבטל צורתה ע"י מחיקת עוקציה ורגל ימין. ודלא כמשמעות תשובת הצ"צ (או"ח סימן יז) שגוף היו"ד ללא רגל ימין ועוקצי שמאל, יש בה עדיין צורת האות לענין שמותר לתקנה בתו"מ שלא כסדרן. ק"ו שלא נחשב ביטול צורתה בכך, אלא צריך לגרור את כל נקודת היו"ד).

ד.  "הארכתי בענין הזה באלפי"ן שהיודי"ן נוגעים בגוף האל"ף והתרתי למחוק לצורך תיקון". והוא מה שכ' החת"ס בתשובה סוף סימן רסז באל"ף שנגעה היו"ד לגמרי לגג ונפסלה, אף בשם קדוש נחשב לביטול צורת האל"ף, ומותר לגרר ממנה על מנת לתקנה, ואין בכך משום מחיקת השם.
שמע מינה סובר החתם סופר כסברת הפמ"ג דתיקון קו משוך באל"ף הוי שלא כסדרן, דהרי אין עליה שם אל"ף כלל, ולכן מתיר למחוק אפילו בשם קדוש.
וזה דלא כסברת תשובת הצ"צ (הנ"ל) שנחשב אל"ף כזה [נדבקה כל היו"ד לגג - קו משוך בשוה] צורת אות לענין תיקון שלא כסדרן. (ולכאורה נפק"מ, שלפי סברת הצ"צ יהא אסור למחוק כן בשם קודש).
ראה פורום לנושאי סת"ם: מחלוקת החתם סופר והצמח צדק – פרטי צורת האות האם הן הלכה למשה מסיני

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה