בספר חובת הדר [פרק א, סעיף ט]: מותר ליקח מזוזה מפתח זה ולקבעה בפתח אחר. ודוקא בפתח שגם הוא חיובו כראשון, אבל לא מפתח שחיובו מדאורייתא לפתח שחיובו מדרבנן.
ובהערות שלו מבאר שזה מטעם ביזוי מצוה כמבואר בדין ציצית באו"ח סי' טו.
ואע"פ שדין זה נכון הוא, מ"מ אין זה דבר מצוי. כי בדרך כלל אין אדם מסיר מזוזה מפתחו סתם, שהרי נשאר לו חיוב קביעת מזוזה לפתח, ואסור לאדם להניח פתחו ללא מזוזה, אלא בדרך כלל הסיר המזוזה מפתחו על מנת לקבוע באותה הפתח מזוזה אחרת, וממילא אינו מבזה המצוה [של הפתח] במה שמחליף למזוזה אחרת. ונשאר המזוזה הראשונה ללא שימוש, ומעתה אין שום בעיה לקבעה בפתח אחר אע"פ שחיובו פחות מהראשון, כגון בשאלה שנשאלה.
אין ביזוי מצוה [או הורדה בקדושה] במה שמוריד המזוזה עצמה מהפתח, אלא הביזוי הוא שלוקח המצוה מהפתח. ודבר זה אינו מצוי כנ"ל. וכן פשוט בהערות של חובת הדר שם אות מא.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה