יום שלישי, 27 בנובמבר 2012

ראש ראשון או ימין בטי"ת

כתב הבית יוסף [סי' לו] בצורות האותיות [והעתיקו שוע"ר] אות טי"ת:
הראש [ימין] עגול למעלה ולא יהיה ראוי להושיב עליו כתרי התגין, שאם היה ראש הראשון שוה והגון להתגין כמו ראש השני, לא היו מדלגין עליו להושיב כתרי התגין על ראש השני, דומיא דאין מעבירין על המצות.
 
וצריך ביאור למה ראש ימין הוא יותר ראוי לתגין מהשני? שלכן שואל היאך מדלגים על המצוה. ואפשר דימין חשוב בכל מקום (שוע"ר סי' ב לענין לבישת בגדים), ולכן ראוי לזכות למצות התגין.
ונראה שבאמת אין זו (שהראש עגול ואינו ראוי) הטעם היחידי שהתגין בראש שמאל, אלא יש עוד טעמים נסתרים בענין. אלא שבא לתרץ לאחר שהונח לנו שהתגין ראויין יותר לראש שמאל מאיזה טעם, אלא שמ"מ היה אפשר לקבעם גם בראש ימין למה העברנו על המצוה, ולכן מבאר שיעשה הראש בענין שאינו ראוי לתגין כדי שלא יהא בגדר של מעביר על המצוה.
 
אבל עדיין צ"ב למה לא יכתוב קודם ראש שמאל של הטי"ת וממילא יוכל לתייגה, שהרי לא שייך אין מעבירין על המצות אלא כאשר ב' המצוות מונחים לפניך כמבואר בשוע"ר סי' כה סעיף ג?
ואפשר לומר, דלכתחילה יש לכתוב את הראש הימני, ולכך הוא נקרא בלשון הב"י "הראשון" כלומר הוא קודם בכתיבתו. אמנם אפשר לומר דזה רק היה מהנוהג הרגיל, אבל אין בזה דקדוק בדיני הכתיבה. אך לאידך אפשר שיש להקפיד עכ"פ לכתחילה בענין זה, לכתוב את חלקי האות בסדר נכון דלכתחילה.
ויש לעיין עוד בענין זה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה