יום שישי, 2 בנובמבר 2012

מחיקת מקצת גוף הכ"ף לעשות מקום לתלות ירך קו"ף

האם מותר למחוק חצי מושב הכ"ף שישאר כעין צורת גוף הקו"ף ואח"כ לתלות בה רגל שמאל, כדי לעשותו קו"ף כשרה. או שמא יש בעשיית דבר זה חק תוכות, שהרי מוחק חצי מושב הכ"ף על מנת לעשות מקום לירך הקו"ף?
 
נראה לי פשוט שמותר, שהרי היה יכול להניח הכ"ף ולמשוך הגג יותר ושם יתלה ירך הקו"ף, שמע מינה שאין מושב הכ"ף פסול בעצם הקו"ף (אלא רק מפריע לעשות קו"ף צרה ויפה). וראיה לזה ממה שכתב המקדש מעט באות ה"א [בשם הפמ"ג] שאם בא לעשות ה"א מכ"ף פשוטה יכול לגרור חצי אורך הרגל ואח"כ לתלות בה הנקודה [אבל אל יתלה הנקודה באמצעה ואח"כ ימחוק אורך הרגל, דבזה יש חשש חק תוכות, כי נמצא מכשיר הה"א ע"י גרירה. משא"כ באופן הקודם].

3 תגובות:

  1. לעניות דעתי אין כאן שאלה כלל. איפה ראינו שכוונת הכתיבה מעכבת? אם כך צריך למחוק ה"י אם טעה וחשב לכתוב דל"ת ובסוף נמלך בדעתו והיטיל נקודה בפנים!

    אלא אם כתב כ"ף פשוטה באופן משונה והוא שכתב קודם מושב ואחר כך גג אז לא יעזור למחוק מושב ולכתוב רגל של קו"ף. כי במקרה כזה גג של קו"ף נעשה בפסול.

    השבמחק
  2. לייבעל,
    אתה צודק שכוונת הכתיבה לאות מסויימת אינה מעכבת. הנידון הוא, משום צורת האות שמפריעה, והרי בכ"ף ארוכה האורך מפריע לצורת הה"א, וכן בכ"ף כפופה המושב מפריע לעמידת רגל הקו"ף.
    אבל כפי שכתכת אין כאן כתיבה בפיסול, כי ניתן לעשות מצורות הללו אות כשרה הנדרשת, ולכן אין במחיקתן (כדי לעשות אות יפה יותר ומצויה) משום חק תוכות.

    השבמחק
  3. כנראה שלא הבנתי תוכן השאלה.

    השבמחק