יום חמישי, 8 בנובמבר 2012

הורדת מזוזה ממקום חיוב לקבעה במקום אחר

שאלה:  האם מישהו שהוריד מזוזות שהיה בהן חיוב ברכה, ורוצה להניחן במרפסת ללא תקרה (ללא ברכה) האם זה הורדה מקדושה חמורה לקלה?

תשובה:  בפשטות זה לא שייך לאיסור הורדה בקדושה, שהרי אינו מוריד את קדושת המזוזה מקדושה חמורה שבה לקלה יותר (אמנם בספר מזוזות מלכים ס"ק ריד משמע דיש גם בכה"ג איסור הורדה). אלא זה שייך לענין אחר שמבטל המזוזה ממצותה, ויש בזה איסור בזוי מצוה כמבואר בשו"ע או"ח סי' טו לגבי איסור להוריד ציצית מהבגד כי מבטל בזה מצותה, ומבואר במגן אברהם [שם סק"ב] דדין הורדת ציצית מהבגד כעין דין הורדת מזוזה מהבית. כלו' שאסור להוריד מזוזה מהבית כי מבטל בזה מצות מזוזה מהבית, ויש בזה משום ביזוי מצוה.

ובכל אופן מבואר באחרונים [ראה משנה ברורה או"ח ריש סי' טו] דאם רוצה להוריד הציצית על מנת להטיל ציציות נאות יותר או מהודרות יותר בבגד, אין בזה איסור. ועוד כתב המ"ב דנסתפקו האחרונים האם מותר להסיר ציצית מבגד החייב מן התורה לקבען בבגד שחיובו מדרבנן, האם יש בזה ביזוי מצוה.
ולכן נראה פשוט דגם במזוזה אם מוריד המזוזה על מנת לקבוע בפתח זה מזוזה מהודרת יותר, שאין בזה משום ביזוי מצותה, שוב יכול לקבעה בפתח אחר שחיובה מדרבנן [דיש אומרים כנ"ל שזה מותר לכתחילה ואין בזה ביזוי מצוה כלל, ואפילו לצד הסברא להחמיר דמבזה מצוה של חיוב דאורייתא, הרי בכה"ג שבלאו הכי הוריד המזוזה משום סיבה הראשונה שפיר יש לסמוך על סברת המתיר, שלא נחשב ביזוי (ולענ"ד אפשר דאף לסברת המז"מ דאיכא הורדה בקדושה, במקום שבלאו הכי כבר הורד ונתבטל מצוה ראשונה שבו, שוב לא מסתבר שקביעה חדשה שלה במקום שחיוב מדרבנן, ייחשב הורדה הורדה בקדושה)].

4 תגובות:

  1. לאור התשובה הנ"ל, האם יהיה מותר לכתחילה לפתוח שוק (סליחה על הביטוי שיכול להתפרש כזילזול) של מזוזות יד שניה ללא חשש?
    האם יהיה מותר לסופר או סוחר לעשות מבצע "טרייד-אין", ללקוח שרוצה לקנות מזוזות יותר מהודרות?

    השבמחק
  2. לעניות דעתי זה רעיון טוב. אולי ע"י רעיון [שוק] זה, לא ימכרו סוג ב' וג' כסוג א'. או שעכ"פ הרוצה לקנות סוג ב' ידע מלכתחילה שיש שוק לזה.
    אני גם לא רואה שום בעיה עם חילוף מזוזות מטיב מסויים עבור מזוזות מטיב אחר, אין כאן שום איסור של הורדה בקדושה אלא מטרה מסחרית לבדה.

    השבמחק
  3. אז נשאל ביותר דיוק, להרבה זוגות צעירים, ההורים עקב הוצאות הרבות של החתונה רוכשים לילדיהם כתב האר"י, או אם הזוז מזכיר דירה שיש בה מזוזות כתב וועליש ונשארים איתם.
    היה לי רעיון להציע לאנשים האלה מבצע טרייד-אין.
    כלומר להציע להם להחליף את המזוזות לכתב מיוחס ולזכות אותם עבור המזוזות מכתבים אחרים, כמובן לאחר בדיקה והערכה.
    אבל כל הזמן הרתיע אותי החשש להעביר מזוזה ממקום חיוב למקום פטור או להיפך. הודה לכבוד הרב אם יוכל לעשות בירור מקיף בנושא ע"מ להוציא את הפרוייקט ממחשבה לביצוע.

    השבמחק
    תשובות
    1. לבקשתך אעיין שוב בענין ואעלה את התוצאות על הפורום בעזר"ה השבוע.
      אך בהשקפה ראשונה אני לא רואה שום בעיה ואיסור במי שרוצה לקנות מזוזות מהודרות, שימכור את היותר פשוטות תמורתן.

      מחק