שאלה: האם הרצועה כמו שהיא כשרה, או לא?
האם מותר לקצרה, או שיש בזה איסור הורדה בקדושת הרצועה?
תשובה: האם כשרה? לא זכורני שמדובר על זה בפוסקים, ולכאורה אע"פ שיש לה לרצועה היוצאת מהקשר דמות יו"ד, מ"מ בשינוי מעט מזה איני רואה בזה פסול, לומר שהמניחן לא יצא ידי חובת תפלין.
האם מותר לקצרה? ודאי שמותר, וכן ראוי. ואין הורדה בקדושה בכה"ג שבא לתקן התפלין, כן מבואר ברמ"א ביו"ד סי' רצ בענין גליונות ס"ת, והוא הדין לענין תפלין. ופשיטא שחשוב מתקן, מה שמתקנה שתהא הרצועה לכתחילה כיו"ד [כמנהג הרגיל]. ויתכן שתיקון כאן עדיפא מהמבואר בגליונות ס"ת, דהתם מלכתחילה נעשו הגליונות כדין ויש בהם הורדה, ואעפ"כ לענין תיקון הספר הותר לחתכם, אבל כאן שהרצועה עודפת על שיעורה מהקשר, שמא יש בה פחת ופגם בעודף הזה, ובודאי שהוי תיקון במה שחותכה, וליכא הורדה כלל בסרח העודף שלא היה ראוי מלכתחילה. מ"מ גם אם נאמר שיש הורדה ברצועה, לצורך תיקון מותר כנ"ל.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה