כל היודי"ן המסומנים פסולים, משום שרגלם ארוכה יותר מעובי ראשם.
מבואר בשו"ע רבינו (סימן לב סעיף יט,כ, ע"פ דברי הרמ"א שם. עיין שם) ששיעור אורך [גובה] ירך הדלי"ת וה"א כשיעור יו"ד, כלומר שיעור עובי קולמוס אחד. ושיעור אורך הוי"ו וזיי"ן רגלם ארוכה מראשם, דאחרת אינם אות פשוטה אלא מין יו"ד הם.
למדתי מהדבר - יו"ד ראשה עבה קולמוס ורגלה פחות מעובי הקולמוס. ואם רגלה ארוכה מראשה היא פסולה, משום שהיא כמין וי"ו [אות פשוטה - שקו רגלה ארוכה מראשה].
וי"ו וזיי"ן רגלן חייבת להיות ארוכה מעובי ראשן, אחרת אינם אותיות פשוטות, ופסולות.
דברים הללו הן שיעור אורך האותיות ומעכבים. ואינם תלויים כלל במראית עין ציור האות (ולכן עיקום ירך היו"ד כלפי פנים לא מועיל כלל. ודלא כסברת שו"ת מהרש"ג חלק א סימן ה).
מבואר בשו"ע רבינו (סימן לב סעיף יט,כ, ע"פ דברי הרמ"א שם. עיין שם) ששיעור אורך [גובה] ירך הדלי"ת וה"א כשיעור יו"ד, כלומר שיעור עובי קולמוס אחד. ושיעור אורך הוי"ו וזיי"ן רגלם ארוכה מראשם, דאחרת אינם אות פשוטה אלא מין יו"ד הם.
למדתי מהדבר - יו"ד ראשה עבה קולמוס ורגלה פחות מעובי הקולמוס. ואם רגלה ארוכה מראשה היא פסולה, משום שהיא כמין וי"ו [אות פשוטה - שקו רגלה ארוכה מראשה].
וי"ו וזיי"ן רגלן חייבת להיות ארוכה מעובי ראשן, אחרת אינם אותיות פשוטות, ופסולות.
דברים הללו הן שיעור אורך האותיות ומעכבים. ואינם תלויים כלל במראית עין ציור האות (ולכן עיקום ירך היו"ד כלפי פנים לא מועיל כלל. ודלא כסברת שו"ת מהרש"ג חלק א סימן ה).
כך למדת? אבל לא כך קבלנו!
השבמחקועל ידי תינוק ודאי שאפשר לתקן.
מדוע אם כן בכמה וכמה מקרים הוראתה שאומנם פסול אבל יש תיקון!
השבמחקאם פסול איך יכולים לתקן ?
לא הבנתי כל כך הגדר מתי ומדוע אפשר לתקן
אבאר זה בעזר"ה אחר השבת.
מחק