יום שישי, 16 במאי 2014

דלת נמוכה בשער גבוה

שער לחצר של גן ילדים. בשער יש דלת נמוכה, אם הדלת גבוהה עשרה טפחים מהרצפה [80 ס"מ], היא חייבת במזוזה עם ברכה. ואם הדלת נמוכה מעשרה טפחים, נראה לי שיש לקבוע מזוזה בלי ברכה [משום דעת הרמב"ם, דבלי דלת פטורה].
נראה שיש לקבוע את המזוזה בשליש העליון של השער, ואע"פ שהיא תהיה מעל הדלת.

*****
אמנם צ"ע קצת לדין, שלכאורה נראה דלפי הרמב"ם אין שם "שער" אלא עד גובה הדלת בלבד, ואע"פ שמשקוף שמעל הדלת אינה צריכה ליגע [כמבואר בדיני עירוב], אבל "שער ומזוזות" היינו רק עד גובה הדלת. ואם כן, באנו למחלוקת הט"ז והאחרונים בשער העשוי ככיפה [ביו"ד סימן רפז] היכן להניח המזוזה. דלט"ז יש להניח בגובה שליש העליון הכללי של הכיפה, ואפשר שלדעתו גם כאן במקרה דידן יאמר כן. אבל לאחרונים [סידור דרך החיים וכו'] שחולקים [וכן נוהגים] לקבוע בשליש של המזוזה שלכו"ע [כלומר של הרמב"ם אע"פ שהוא מתחת לשליש העליון הכלל של הפתח], כמו כן כאן צריך לקבוע את המזוזה בשליש העליון של "המזוזה" שכנגד הדלת דוקא.
אמנם אפשר לומר לאידך, דהתם יש חילוק ברור בין הסיפין שהן ביושר, ואילו המשקוף מעל הוא בעיגול ככיפה. אבל כאן שלחולקים על הרמב"ם ודאי צריך לקבוע בשליש העליון של השער [כלומר של הסף], ואפשר דגם לרמב"ם יכול לקבוע המזוזה מעל הדלת [וע"ד שסבר הט"ז בדין שער ככיפה, שהרמב"ם יודה דיכול לקבעה בשליש העליון של כל הכיפה].
ולכן עדיף לקבוע במקום שחיובו ודאי לשאר הפוסקים, ולא לחשוש לספק מצד דעת הרמב"ם.

2 תגובות:

  1. האם אתה חולק עם חובת הדר ,פרק ב חלק ב, ב?

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום ר' דוד,
      התכוונת לחובת הדר פרק ח, חלק ב, סעיף ב: "פתח שהמזוזות אינן מגיעות למשקוף אע"פ שיש כותל [של הבית] עד המשקוף יניחנה על המזוזה".
      זה מקרה אחר - שמה אין משקוף אלא למטה. כאן יש משקופים עד למעלה. שמא חובת הדר מודה בדין שאני מדבר.
      ואני מודה בדין שהוא כתב, ומטעם שכתב שם.

      מחק