יום שני, 26 במאי 2014

סוכת אכסדרה, קביעת מזוזה במקום פטור

סוכה זו (אפילו אם תהא שימושה כל השנה, ולא תהא פטורה כסוכה [האמורה בהלכה] שהיא דיור ארעי לבד, אעפ"כ) פטורה ממזוזה, כי אין לה סיפי שער [הנקראים 'פצימין' בלשון הגמרא], כמבואר בגמרא רמב"ם ושו"ע [סי' רפו סעיף ו] אכסדרה פטורה ממזוזה, כי לא נעשו פצימיה לשם צורת פתח אלא להעמיד התקרה, וכן כאן כל העמודים הללו הם תמיכות לתקרה לבד ולא מזוזות שער.

בעל הבית קבע מזוזות על כל העמודים [חיצים אדומים]. האם מותר לקבוע מזוזות סתם במקום פטור?
אין לעשות דבר זה, אלא צריך להוריד המזוזות. וזכורני שכן כתב בשו"ת שבט הלוי, והטעם פשוט שאין לעשות מצוה במקום שפטור לגמרי, כי זה מטעה, ויש בזה גם זלזול במצוה. וע"ד שאמרו כל הפטור מן הדבר ועושהו אינו אלא הדיוט.
ואע"פ שנזכר בחז"ל שהמזוזה היא קמיע לשמירה, יש לומר דהיינו כאשר היא מטלטלת כגון [מנחות לב,ב] של בית מונבז היו קובעין מזוזות במקל, לזכר המזוזה ולשמירה על ידה. אבל לקבעה בקביעות בקיר במקום שפטור, יש לומר דאינה שומרת. וכן משמע קצת מפי' רש"י שם הניחה אחר הדלת סכנה, משום שאינה קבועה כהלכתה [ולא חלקו תוס' שם על רש"י בענין זה, אלא בפירוש הגמרא "סכנה" לבד] ולכאורה עכ"פ תהא שמירה אע"פ שאינו מקיים מצוה. [וקל לדחות, דהיכא דמבטל מצוה המוטלת עליו ודאי הוי סכנה ופשיטא דאינה שומרת, אבל היכא דפטור וקובעה אין בה סכנה].

ומסתבר שיש לחלק בין מקום שפטור מצד צורת הפתח דאין לקבעה אף לשם שמירה, לבין מקרה שהבית עצמו וצורת הפתח הוא של חיוב, וראוי למזוזה, אלא שהאדם פטור כגון שוכר תוך ל' יום, דודאי בכה"ג מועיל עכ"פ לשמירה. ויש לעיין עוד בענין זה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה