יום שישי, 23 במאי 2014

סדר הפרשיות בבית של יד

שו"ע רבינו (סימן לב סעיף עב, בדין פרשיות של יד): ואין צ"ל אם כתבן על ד' קלפים והניחן בבית אחד שיצא, ואין צריך לדבק הקלפים יחד כו'. וכ"כ שערי תשובה בשם ברכ"י, ומשנה ברורה בשם פמ"ג (על שו"ע שם, סעיף מז).
לכאורה עפ"ז אין שום סדר הנחה בפרשיות של יד בבית, ולא כתפלין של ראש שיש להן סדר הנחה בבתים. וא"כ מן הדין תפלין של יד כשרה, בין לרש"י בין לר"ת, דליכא סדר הנחת הפרשיות בבית. ואע"פ שהן כתובין על קלף אחד כסדר רש"י, מ"מ הרי הן כמו חתוכין ונפרדות הפרשיות זה מזה, דאין מן התורה סדר בהנחת הפרשיות בשל יד.
ומה שמקפידים להניח תפלין של יד מיוחדת לר"ת, היינו כדי להדר את המצוה, לכתוב ד' הפרשיות על קלף אחד וכסדר הנחתן בתפלין של ראש, אבל אין זה מן הדין.

ב.  וקשה דבסימן לד [ס"ק ג] כתב מג"א [והעתיקוהו האחרונים, שוע"ר ומשנה ברורה שם] דאם מניח ב' זוגות תפלין כשרים עובר על בל תוסיף, וא"כ היאך נהגו [כמבואר בפוסקים שם] להניח רש"י ור"ת יחד על הזרוע והראש, דבשלמא בראש בית אחד פסול ממה נפשך, דאינו לפי הסדר. אך ביד ששתיהן כשרות לכל דעה כנת"ל, היאך מותר להניחן יחד, הרי יש בזה איסור בל תוסיף?
ויש לומר, על פי מה שכ' שוע"ר שם [סעיף ד] דרק אם מתכוין למצוה בשניהם עובר מדאורייתא בב"ת, אך אם אינו מתכוין למצוה בשניהם [כגון הא דעירובין דף צה, המוצא תפלין בשדה מניחן ב' זוגות, ולא עבר על ב"ת, כי אינו מתכוין בהנחתן אז לשם מצוה], וא"כ בהנחת רש"י ור"ת יחד, הרי אינו מתכוין להניח שניהם לשם מצות תפלין, אלא רק אחת מהן לשם מצוה, ורק מספק מניח את שניהן ומתנה שהשני הוא רצועות בעלמא, ומחשבת תנאי זה מהני שאינו עובר על ב"ת מדרבנן, כמבואר שם.

ג.  עוד אפשר, דאע"פ שבדיעבד אם לא דבקן כשרות גם לרש"י ור"ת כנ"ל, מ"מ אם דבקן, צריך לדבקן דוקא לפי הסדר (לרש"י או לר"ת), ואם שינה הסדר פסול [מדרבנן].
ואין הכי נמי אם יש לו פרשיות כסדר של רש"י [שלא הניחן עדיין] וחתכן לד' קלפים נפרדים, יכול להניחן ביד כר"ת, וכן אם יחזור וידביקן לפי סדר ר"ת, הרי זה כשר לתפלין ר"ת.

ד.  ויש לי קצת ראיה, דלאחר שדבקן צריכות להיות הפרשיות דוקא לפי סדרן שבתורה, ממה שפסק רבינו [סימן לב סעיף נא, נד, ע"פ השו"ע ומגן אברהם שם] דבתפלין של יד צורת ריוח הפתוחות וסתומות מעכב בה, ואם שינה פסול. אבל בתפלין של ראש היות שהן ד' קלפים נפרדים בד' בתים נפרדים, אין מעכב בהן פתוחות וסתומות.
ואם אין סדר כלל על הקלף ואין סידור הפרשיות ביד מעכב, מה שונה תפלין של יד מתפלין של ראש בזה. אלא שמע מינה דפרשיות של יד יש להן סדר הנחה על הקלף, ולכן יש חילוק בין תפלין של רש"י לר"ת גם ביד, היאך סדרן. וכאשר הן כתובות על קלף אחד, סדר רש"י פסול לר"ת וכן להיפך, ולכן מניחין ב' תפלין של יד.
אלא שאם הן מחותכים לד' קלפים הן כשרות, דראויות לידבק לפי הסדר הנכון. ואז כשרות בין לרש"י ובין לר"ת, דראויות לידבק לפי איזה סדר הצריך לכל אחד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה