ראיתי סרטון ביוטוב על ציונו הקדוש של הבעל שם טוב, ויש שם מזוזה בכניסה לחדר הציון -
הגם שמסתמא הטעם שקבעו מזוזה שם כדי להראות סימן שהוא מקום יהודי, וחובה לדון את הכל לכף זכות.
מכל מקום על פי הדין ודאי שמקום זה פטור ממזוזה (וצ"ע אם מותר לקבוע מזוזה על חדר הציון משום לועג לרש. בהערה כותב רב דוד ברסמן, דיש לומר דליכא לועג לרש כאן, כי המזוזה גבוה י' טפחים מהרצפה וגם מכוסה, וכשם שמהני לענין צניעות כן מועיל לענין שלא יהא לועג לרש. ועדיין צ"ע בענין זה).
זה הסרטון
ואפשר לראות בערך 1:12 ברור את המזוזה על הפתח של הציון.
Possible reasons for the mezuzzah not being loag lerash. 1 it is higher than 10 tefachim
השבמחק2 It is covered
Why should it be more strict than a bedroom?
I was there once, and I think Iremember that in the same building on the other side there is a room where people stay there is hot water for coffee etc..
Dovid thanks,
השבמחקThe first 2 reasons you give to explain why it isnt lo'eg larash are very good
The first is probably correct, the second is also a good terutz, but still tzarich iyun l'dina
I asked someone that was there and he told me nobody eats in the tziyun room
If indeed there is a second room that was for coffee, this is a new debate which is interesting - I remeber it from hilchos mezuza - do we a say a room that is patur can become tafel to a secondary room in order that it be obligated in mezuza
according my memory the acharonim speak about this in regard to YD 286:3 if there is a room that is chayov after the shul that is patur, does it mechayev the shul - if I remember well the concensus is that the iykar does not become batel to be obligated in mezuza, IE a important room does not become a bes sha'ar for a secondary room