יום ראשון, 25 במרץ 2012

דירת פסח - בדיקת והחלפת מזוזות

שאלה:  אני מחליף דירה לחג הפסח [עשרה ימים] עם חבר, על הפתחים של ביתו יש מזוזות אבל אני מסופק בטיב כשרותם.
האם עלי לטרוח ["קצת לא נעים"] לשאול את החבר, וממילא [בהנחה שהמזוזות פשוטות ולא בדוקות זמן ניכר] האם עלי לבדקם או לקבוע מזוזות כשרות במקומן, ואם כן:
א. כאשר אצא מהבית האם מותר לי להחליפן חזרה למזוזות הקודמות שהיו שם.
ב. אינני מתכוין להשתמש בכל חדרי הבית, האם מספיק שאבדוק/אקבע מזוזות מהודרות רק לאותן חדרים שאני משתמש, או שמא אני צריך לבדוק/להחליף את כל המזוזות שבבית?

תשובה:  דינך כשוכר ושואל בית פחות משלשים יום המבואר בשו"ע [יורה דעה סוף סימן רפו] שבארץ ישראל חייב לקבוע מזוזות מיד [אבל בחוץ לארץ פטור עד שלשים יום].
אם כן חל עליך חיוב מזוזה בבית זה שתדור בו לכמה ימי הפסח, על כן אם אתה מסתפק בכשרות המזוזות חובה עליך לבדקם האם כשרות הן, ואם תמצאנה פסולות (או לא מספיק כשרות לדעתך) עליך להחליפן [ואילו היתה שאלה זו בחו"ל, היית פטור מכל העסק הזה מן הדין].
במקרה שהמזוזות של חבירך לא תהיינה כשרות ותצטרך לקבוע מזוזות כשרות במקומן, אינך רשאי להחליף חזרה כאשר תצא, כי אסור להניח פתח של יהודי ללא מזוזה כשרה. אבל אם המזוזות שתבדוק הן כשרות על פי הדין, אלא שרצונך להחמיר ולקבוע מזוזות יותר מהודרות, אזי תוכל להוריד את המזוזות שלך ביציאתך, ולהחזיר את המזוזות של חברך שהיו מקודם.

אותן חדרים שאתה לא מתכוין כלל להשתמש בהן, אתה פטור מלקבוע בהן מזוזה, ולכן אינך חייב לבדקן וכו'.

כל זה שורת הדין. אך ידוע 'מבצע מזוזה' שקבע ותיקן הרבי מליובאויטש, וכיון שה' יתברך הזמין לך מבצע מזוזה, אם באפשרותך הדבר - ראוי שתבדוק עבור חבירך את המזוזות שלו ולתקן כמה שאתה יכול את הדבר, לזכות את חבירך כשיחזור לביתו במזוזות כשרות.
בברכת חג הפסח כשר [גם מזוזות כשרות] ושמח.

שאלה שניה:  ומה הדין במי שהולך לנופש במלון לכמה ימים?

תשובה:  מלון מוגדר בהלכה [יורה דעה שם] כפונדק שאפילו בארץ ישראל הדר בפונדק או מלון פטור ממזוזה עד שלשים יום. אם כן לא חל חובת בדיקת המזוזה ואפילו קביעתה בחדר מלון, אם לא ישהה שם שלשים יום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה