שימו לב ליודי"ן במלים: הכנעני, ויהי, כי, בני - יש כאן בעיה חמורה, ליו"ד כזה אין גוף ורגל!!
הגוף ורגל ימין הם גולם אחד [כלומר גוש אחד, אין חילוק כלל בין גוף היו"ד והרגל] - לדעתי זה פסול.
אמנם מאחר שתינוק קוראה יו"ד אני [מיקל ו]מתיר לתקנם, על ידי הוספת דיו לצד שמאל להרחיב מעט את הראש ביחס לרגל.
אני ממש לא הבנתי דבריך מהיכי תיצי לפסול כזה יוד
השבמחקוכי מה ההבדל בין היו"ד שהוא גולם אחד עם ירכו, והוי"ו או ראשי השי"ן ועי"ן שהם גולם, ואין חלוקה ברורה בין ראש הוי"ו והירך?
השבמחקאז מה זה שונה מוי״ו ששם אסור לתקן ורק בשי״ן ועי״ן הרב התיר תיקון??
השבמחקלייבל אני מודה, וכפי שכתבתי בתגובה על הנו"ן עם ראש הפוך -
השבמחקהנושא של גולם הן לפסול והן לתקנו עמום מאוד.
ובפרט בנוגע ליו"ד - מצד אחד יו"ד אמור להיות קל כי תיקון רגל היו"ד הוא דבר קטן "כתיבה מועטת" (כפי שסבר הצמח צדק) ואין ראוי לפסול תיקונה שלא כסדרה, ומצד שני חידש המגן אברהם [ושו"ע רבינו פוסק כן] שחסר רגל ימין של היו"ד הרי זה שינוי גמור.
וכמו כן לענינינו, להכשירו ככה בפשיטות קשה לי מאוד שהרי הראש והירך גולם אחד וחסר חלק מהאות [זה מאוד מצוי בכתבים פשוטים] אבל חומרא שלא מבואר בפירוש בפוסקים קשה עלי להחמיר על אחרים, לכן אני נוקט שיטה אמצעית שהיות שתינוק קוראו יפה מותר לתקנו כסברת הצמח צדק.
משא"כ וי"ו שראשו גולם מבואר באחרונים בפירוש לפסול, על כן קל לי להודיע שכן כתוב בספר קול יעקב שזה פסול ואי אפשר לתקנו.