יום חמישי, 29 במרץ 2012

בעיה בנו"ן ויו"ד

כתב חלש, ויש כאן שתי בעיות.

א.  הנו"ן השניה של 'הכנעני' דומה לכ"ף, הסר את התגין המרכזים שהוספו אחר כך והיא נראית ככ"ף, ועל כל פנים יש צורך בשאלת תינוק.

המתייג כאן קלקל [וראיתי את זה הרבה פעמים שהמתייג מקלקל אותיות. במקרה שלפנינו המתייג הניח רושם תג מעל הכ"ף [של הכנעני] שהתחיל בטעות ולא טרח אפילו למחוק הנקודה של התג] - למטה יש תמונה של  הנו"ן ללא התגין, וללא הוספת המתייג, הסופר כתב נו"ן כשרה ללא תגין והמתייג הוסיף תג עבה בצד שמאל על פני הנו"ן שקלקל את צורת האות.

ב. היו"ד הראשונה של 'ויהי' בקושי כשרה - שים לב עיקר הגוף והרגל ימין הם גולם אחד, יש לו רק טיפה ראש משוחרר מהרגל הנבלע בין הגולם לקוץ שמאל של ר"ת. כולם מכשירים את זה [בדיעבד], אבל זה עיוות של האות.

דרך אגב: הפ"א של 'תפדה' בקושי כשרה, כי הנקודה כמעט גולם עם הקו היורד, ויש רק בליטת משהו המצילה - שים לב!!

תמונה שניה - הבעיות הנ"ל מסומנות בעיגול אדום:



תמונה שלישית - הנו"ן של הכנעני, הקו האדום מסמן את הנו"ן המקורי של הסופר ללא הוספת המתייג, וכן תמונת הנו"ן בהסרת התגין שבה היא דומה יותר לכ"ף ויש מקום לפסול [ועכ"פ צריך שאלת תינוק כנ"ל].
לדעתי במקרה זה של 'הכנעני' צריך לכסות את התגין הימניים [כבתמונה האמצעית] כדי לשאול תינוק, כי ספק אצלי היאך המתייג התחיל לתייג מימין לשמאל או משמאל לימין, ובלאו הכי בכל אופן דעת המקדש מעט שצריך להסתיר את התגין באות המסופקת. כך שיש לנו ספק רציני שמא הנו"ן היתה ממש כבתמונה האמצעית לרגע, ונעשית כ"ף גמורה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה