יום שני, 23 באפריל 2012

טעה ובירך על תפלין רבינו תם

מה הדין במי שבירך בטעות על תפלין של רבינו תם. האם חייב לברך על תפלין של רש"י שיניח תיכף ומיד לאחר תפלין דרבינו תם?
לפי המנהג שתופסים [ע"פ ההלכה] תפלין של כרש"י עיקר, ואין חושבים תפלין של ר"ת חיוב מעיקר הדין (ראה שו"ע רבינו סי' לד סעיפים ה, ט) פשוט שהברכה על תפלין ר"ת (היתה ברכה לבטלה, ו)לא עלתה לו על תפלין של רש"י, שהרי הפסיק באמצע בהנחת תפלין שאינם מצוה מעיקר הדין, והוי הפסק בין הברכה לתחילת הנחת התפלין של רש"י.

וכן מי שבירך על תפלין של יד של רש"י כדין, וטעה והניח תפלין של ראש של ר"ת, ואחר כך שם לבו לדבר, וחלץ תפלין ר"ת מראשו, כאשר מניח תפלין של ראש של רש"י חייב לברך עליהם "על מצות תפלין" [למנהג ספרד וחב"ד, ולמנהג אשכנז שתי ברכות].

רב דוד ברסמן שליט"א מעיר:
בספר שו"ע הקצר [חלק א, עמוד פט, הערה קיד] מביא דיעות בנושא, ויש סוברים שיכול להניח רש"י על סמך הברכה שבירך תחילה, כי דעתינו בשעת הברכה גם על תפלין ר"ת שנניח אחר רש"י, ועל כן אין הנחת ר"ת חשובה הפסק.
ומוסיף ר' דוד ששמע משמו של הרב קלמן מרלו זצ"ל [רב קהילת קראון הייטס] שאם כבר התחיל להתפלל בתפלין ר"ת, אזי יש להסתפק אם התפלה הוי הפסק, לכן יעשה הפסק ודאי ע"י שיצא לשירותים כדי שיהא הפסק גמור, ואח"כ יניח תפלין רש"י עם ברכה.

2 תגובות:

  1. See the shulchan aruch hakatzur vol 1 p 89 heara 114 which is melaket deos in this matter.Since the bracha is always intended for both pairs and as long as one realized immediately before they spoke or davened further, one can put on the Rashi pair without having to make a new bracha.

    If one already davened part which is considered a hefsek, than it is told that Rav Marlow A"H recommended that one use the restroom first, in order that one vadai needs to make a new bracha.Since there is an opinion that davening does not constitute a hefsek to make a new bracha on it.

    השבמחק