יום שישי, 27 באפריל 2012

מזוזה או המשך קיר ?


מהו מקום קביעות המזוזה בפתח הזה?
לכאורה המקום החשוב הוא הסלון הגדול (הנראה ראשון בתמונה) וא"כ קביעות המזוזה צ"ל בימין הנכנס לסלון הגדול (הפוך מאיך שקבעו), אך האם נחשיב, הצד ימין זה כמזוזה? הרי אין לו בליטה מן הצד, והוא נראה כהמשך קיר כמו בדיוק בתמונה השניה, שאין בליטה לשום אחד מהצדדין, אלה המשך קיר.
או שנגיד שמכיון שהוא מאד קטן חשוב כהיכר כל שהוא, ואז קובעים מצד זה?

אפשר להקיש על התמונה לשם הגדלה

9 תגובות:

  1. It would be helpful to have a second picture from another angle. However why is a big salon more chasuv than a dining room, a place where one eats?
    Lichora, it is correct as is.
    Concerning the blita mezuza on the side it should not make a difference on the size it is considered a mezuza and would suffice. However again I still think the dining room is considered more chasuv than a big salon.

    השבמחק
    תשובות
    1. לכבוד עזרא [אני רק מתרגם דברי ר' דוד]
      היה עוזר אם היתה תמונה נוספת [של הסלון וחדר אוכל] מזוית נוספת [כדי להבהיר במה מדובר].
      פשוט שגודל הבליטה אינו משנה, וכל בליטה מצדיקה עצמה כסף לקבוע בה מזוזה. אבל נראה לר' דוד תמוה: מדוע הסלון יותר חשוב מחדר האוכל? ואם החדר אוכל חשוב כמו הסלון אם כן המזוזה קבועה במקום הנכון.

      מחק
  2. אני מסכים עם ר' דוד שאין שיעור לבליטת הסף, וכל סף שניכר יכולה לשרת כצורת פתח.
    בנוגע לחשיבות הסלון או החדר אוכל, זה תלוי בדעת בעל הבית, אבל עזרא צודק שכיוון הכניסה הוא מחדר הפחות לחדר החשוב [לאחר שדבר זה יוחלט אצל בעה"ב].

    השבמחק
  3. אבל התמונה השניה שפשוט אצלך שפטור כי אין לו בליטה, אני לא רואה בדיוק בתמונה את הקיר בצד שמאל, אבל לכאורה נראה שהחדר הפנימי חשוב לעצמו וחייב מזוזה בימין הכניסה אליו, אע"פ שאין מזוזה בולטת, דאמרינן ראשי כותל הוי במקום מזוזה [שיטת הטור סי' רפז] ויש לקבוע שם בלי ברכה.
    וכבר כתבתי מזה לעיל במאמר:
    קביעת מזוזה בפתח חדר שנפתח כולו לחדר מרכזי: עיין שם בהערה ציינתי קצת לזה.

    השבמחק
  4. ברור שהסלון יותר חשוב כי גם שם אוכלים בשבתות ואפי׳ בימות החול, והחדר השני אוכלים שם ארוחת בוקר וכדו׳
    למעשה השאלה שעומדת על הפרק הוא בתמונה השני׳ האם נגיד ששתי קירות שמתחברות בקרן של 90 מעלות, נחשב כמזוזה, לפחות בשביל לקבוע בלי ברכה, אז וודאי שגם במקרה הראשון יהיה אותו הדין
    כי לכאורה אין לה בליטה שהקיר נמשך קצת יותר מהשניה, לא לשום אחד מהצדדים
    אני יכול לצרף תמונה יותר ברורה מאוחר יותר

    השבמחק
  5. לפי התמונה ומה שאתה מתאר - החדר שבתמונה השניה חייבת במזוזה [לחומרא, לשיטת הרא"ש וטור] בלי ברכה.

    השבמחק
  6. Can one enter the home coming from the other direction i.e. going into the house through the dining hall into the big salon. I have heard from Lubavitcher Rabbanim that explain that the rule of going after the chashuver room is only applicable when you have equal access into the home going through either direction, only then do we go rule by the chashuv room. In the case where the entrance is only through one way we go after yamin haknisa from the direction entering into the house.

    השבמחק
    תשובות
    1. עזרא
      רב דוד שואל: מאיזה צדדים יש כניסה, האם יש כניסה מצד הסלון וכן מחדר האוכל, או שיש כניסה מבחוץ רק לאחד מהם.
      כי הוא שמע מרבני אנ"ש שאין הולכים אחר חדר החשוב אלא כאשר יש כניסה שוה מבחוץ משני החדרים, אך אם הכניסה מחוץ הוא רק מצד אחד הולכים רק אחר ימין כניסה של החדר הפנימי, ולא אחר חשוב.

      מחק