בית הכנסת פטור ממזוזה [יו"ד רפו סעיף ג]. ובנוגע לבית מדרש כתב בשו"ע [שם סעיף י] דכמו כן פטור, ויש אומרים שבית מדרש חייב "ונכון לחוש לדבריהם אבל לא יברך עליה".
וטעם המחייבים בבית מדרש מזוזה (שלא כבית הכנסת) משום שלומדים שם כל היום [ש"ך שם]. ובכלל הלימוד, אנו רואים שאוכלים ושותים שם.
בתי כנסת שלנו הן בעצם בית מדרש, כי אוכלים שם סעודות מצוה וכדומה, אבל אין לברך על קביעת מזוזה בפתחן, משום שעיקר תשמישו קודש [עבודת ה' בתפלה ולימוד תורה] והאכילה שם הוא ארעי [כלומר טפל לעיקר מהות השימוש]. כל זה בנוגע לחדרי התפלה, אבל חדרים צדדיים שקבועים לאכילה, וכן משרדים יש להם דין אחר כי אינם קבועים לתפלה, על כן אין בהם פטור של קודש. ואם יש סיבה לחייבם במזוזה משום דיורי אדם של חול, אז חייב לברך על קביעת המזוזה בהם.
בשו"ע [שם סעיף יא] כתב חנויות שבשוקים פטורים ממזוזה. והתקשו כל האחרונים במשמעות פסק זה, וביארו שמדובר כאן רק בחנות ארעית שעושים לימי השוק, או תירוצים אחרים. והסכימו האחרונים שחנויות שלנו שקבועים בבנין וכל ימות השנה ואנשים נמצאים בהם כל יום וכל שעות היום ואוכלים שם, הרי זה דיור גמור וחייב במזוזה ככל דיורי האדם בברכה.
אמנם חנות שאינו מקום שאדם שוהה בו כל כך, כמו חדרי מחסנים של החנויות, ונכנסים שם לפרקים להכניס ולהוציא סחורות וכדומה, ואין אדם שוהה שם כל כך ובודאי אינו אוכל שם, ראוי לקבוע בהם בלי ברכה. מאחר שאינם דיור של אדם, כאכילה ולינה. ואין לחייבם משום אוצרות, כי עיקר חיוב אוצרות הוא משום דיור האדם שהולך ובא שם [עי' ש"ך יו"ד רפו ס"ק ב] כלומר משתמש בו קצת כתשמישי דיורו. אבל מחסן שאינו משתמש בו כלל כתשמיש דיורו אין לחייבו משום אוצרות, ועכ"פ אין לברך עליו.
"אבל חדרים צדדיים שקבועים לאכילה, וכן משרדים יש להם דין אחר כי אינם קבועים לתפלה, על כן אין בהם פטור של קודש. ואם יש סיבה לחייבם במזוזה משום דיורי אדם של חול, אז חייב לברך על קביעת המזוזה בהם".
השבמחקSo we can divide the same building of kedusha the din of beit keneset and chol the place of eating?
In my shul the eating room is used for eating only on Shabbos and thursday night would that also be considerable enough to make a bracha or it needs to be used on a regular daily basis?
From the shach 286:2 it seems that in order to make a bracha it must be used for living purposes like eating on a constant daily basis and not just one or two days a week.
עי' ש"ך יו"ד רפו ס"ק ו]
Do you mean sif katan beis?
So we can divide the same building of kedusha the din of beit keneset and chol the place of eating?
מחקyes
In my shul the eating room is used for eating only on Shabbos and thursday night would that also be considerable enough to make a bracha or it needs to be used on a regular daily basis?
yes
From the shach 286:2 it seems that in order to make a bracha it must be used for living purposes like eating on a constant daily basis and not just one or two days a week.
A daily basis does not mean every day consecutive - I think a dining room used regularly twice a week is definitly chayov b'mzuza with bracha.
Thanks for the correction