מזוזה שהורדה לבדיקה ונמצאו חסרים בה קוצי ר"ת או שהיו בה נפסקים
הפוסלים ותיקנם, כאשר מחזיר את המזוזה למקומה [באותו יום] האם צריך לברך?
לכאורה נפסקים שפסולים לכל הדעות ודאי שצריך לברך עליה, שהרי הקביעה הראשונה בטלה משום שלא היתה כשרה.
לכאורה נפסקים שפסולים לכל הדעות ודאי שצריך לברך עליה, שהרי הקביעה הראשונה בטלה משום שלא היתה כשרה.
אמנם בנוגע לקוצי ר"ת יש לומר, דתלוי לפי מנהג בני ספרד ואשכנז. לבני אשכנז שדין קוצו של יו"ד השמאלי מעכב לפסול, כמו כן צריך לברך, שהרי היה פסול מקודם. אבל לבני ספרד שאינו מעכב, ממילא לא בטלה קיום מצותו, לא יברך. ויש להוסיף דגם לבני אשכנז היינו דוקא כאשר הפינה השמאלית שביו"ד היתה עגולה ללא זוית, אך אם היה לה זוית אע"פ שלא היה בולט הקוץ למטה כלל, כיון דיש אומרים שזה עוקץ שמאל [דרבינו תם] ממילא מה שתיקן הקוץ להבליטה, אין לברך על זה.
האם מגיה שבודק מזוזות בכתב ספרדי יתקן ויוסיף בהן קוץ שמאלי שבאות יו"ד, וכן יוסיף עוקץ ממש
השבמחקעל היודי"ם שעד עכשיו רק זווית להן בכתב אשקנזי -
או שאין זה נחוץ?
יותר מזה, אולי ראוי שלא לשנות את המסורת לפיה אותו סופר כתב, ועל כן עוד עדיף - וצריך - להשאיר אותן אותיות כמו שהן?
זה תלוי במנהג, אם המנהג של הספרדים במקום ההוא להקפיד על קוץ ר"ת, יש להוסיף, ואם לא נהגו כלל בזה אין צריך להוסיף.
השבמחקכיום רוב קהילות ספרד מקפידים לעשות עוקץ ר"ת.
בנוגע לזוית אין שום מנהג באשכנז דוקא לעשות זוית שמאל ולא עוקץ יורד, אלא כולם נוהגים בעוקץ יורד, ע"כ צריך לתקנו.
אם כן, למעשה עדיף לתקן את כולם וגם את כל אלה שבכתב ספרדי, כי אולי באו ממקום שהמנהג להקפיד.
השבמחקשכחתי את סימן השאילה בהנ"ל: האם למעשה נכון לתקן את כולם?
השבמחקכן כדאי לתקנם כי רוב העולם הספרדי נוהגים היום [ועכ"פ מהדרים לכתחילה] שיהא לו עוקץ רבינו תם.
השבמחק