יום שישי, 6 ביולי 2012

ברכה על החזרת מזוזה שתוקנה

מזוזה שהורדה לבדיקה ונמצאו חסרים בה קוצי ר"ת או שהיו בה נפסקים הפוסלים ותיקנם, כאשר מחזיר את המזוזה למקומה [באותו יום] האם צריך לברך?

לכאורה נפסקים שפסולים לכל הדעות ודאי שצריך לברך עליה, שהרי הקביעה הראשונה בטלה משום שלא היתה כשרה.

אמנם בנוגע לקוצי ר"ת יש לומר, דתלוי לפי מנהג בני ספרד ואשכנז. לבני אשכנז שדין קוצו של יו"ד השמאלי מעכב לפסול, כמו כן צריך לברך, שהרי היה פסול מקודם. אבל לבני ספרד שאינו מעכב, ממילא לא בטלה קיום מצותו, לא יברך. ויש להוסיף דגם לבני אשכנז היינו דוקא כאשר הפינה השמאלית שביו"ד היתה עגולה ללא זוית, אך אם היה לה זוית אע"פ שלא היה בולט הקוץ למטה כלל, כיון דיש אומרים שזה עוקץ שמאל [דרבינו תם] ממילא מה שתיקן הקוץ להבליטה, אין לברך על זה.

5 תגובות:

  1. האם מגיה שבודק מזוזות בכתב ספרדי יתקן ויוסיף בהן קוץ שמאלי שבאות יו"ד, וכן יוסיף עוקץ ממש
    על היודי"ם שעד עכשיו רק זווית להן בכתב אשקנזי -
    או שאין זה נחוץ?
    יותר מזה, אולי ראוי שלא לשנות את המסורת לפיה אותו סופר כתב, ועל כן עוד עדיף - וצריך - להשאיר אותן אותיות כמו שהן?

    השבמחק
  2. זה תלוי במנהג, אם המנהג של הספרדים במקום ההוא להקפיד על קוץ ר"ת, יש להוסיף, ואם לא נהגו כלל בזה אין צריך להוסיף.
    כיום רוב קהילות ספרד מקפידים לעשות עוקץ ר"ת.
    בנוגע לזוית אין שום מנהג באשכנז דוקא לעשות זוית שמאל ולא עוקץ יורד, אלא כולם נוהגים בעוקץ יורד, ע"כ צריך לתקנו.

    השבמחק
  3. אם כן, למעשה עדיף לתקן את כולם וגם את כל אלה שבכתב ספרדי, כי אולי באו ממקום שהמנהג להקפיד.

    השבמחק
  4. שכחתי את סימן השאילה בהנ"ל: האם למעשה נכון לתקן את כולם?

    השבמחק
  5. כן כדאי לתקנם כי רוב העולם הספרדי נוהגים היום [ועכ"פ מהדרים לכתחילה] שיהא לו עוקץ רבינו תם.

    השבמחק