יום חמישי, 12 ביולי 2012

עוקץ שמאל של יו"ד

בנוגע לקוץ של רבינו תם ביו"ד מצינו תוארים שונים:  "קוצו של יו"ד" בגמרא מנחות לפי פירוש ר"ת בתוספות שם,  "עוקץ שמאל" בלשון שו"ע רבינו באות יו"ד,  "רגל שמאל" בלשון המרדכי, ומגן אברהם [סי' לב ס"ק לו בשם הב"י].
האם יש חילוק בין התוארים הללו במשמעות הציור של הקוץ, וכן האם יש חילוק הלכתי הנובע מכך?
נלענ"ד שיש אמנם חילוק בין ג' התוארים הללו, הן מבחינת הציור של הקוץ באות יו"ד, והן מבחינה הילכתית. וכבר כתבתי על כך בס' אותיות הרב באות יו"ד (אות ב).
א.  לענין ציור האות, 'עוקץ' הוא זוית וחידוד של קצה האות, ובא לומר שאין כאן תוספת חלק או איבר באות, אלא רק ציור צד שמאל התחתון שביו"ד שיהא עוקצי-זויתי ולא עגול [בנוסף לכך שהוא פונה מעט כלפי מטה מטעם המבואר בגמרא - יו"ד ראשו כפוף], אבל התואר קוץ או רגל משמען תוספת על ציור האות, חלק נוסף, כמו התגין שהן מכונים קוצים שהן תוספות לאות, ובודאי רגל שמאל מורה על תוספת לגוף האות [היו"ד] כמו רגל ימין שהוא תוספת.
בקיצור - התיאור עוקץ מורה שאין תוספת, קוץ ורגל מורים על תוספת.
אחד מהטעמים שרבינו בחר לכנותו "עוקץ" - נלע"ד כדי להשוות המובא בראשונים קוצו של יו"ד לר"ת שהוא עוקץ שמאל עם המבואר בכתבי האריז"ל.
וזה לשון משנת חסידים (מסכת תיקון תפלין פרק א משנה י): היו"דין יעשם בג' קוצים, קוץ עליון תחילה, ותחתיו הגוף, ותחת הגוף הרגל [כלומר רגל ימין].
א"כ ע"פ האריז"ל אין קוץ רביעי בצד שמאלו, דו"ק היטב, על כן מבאר רבינו שהגוף עצמו (שהוא הקוץ האמצעי בכתבי האר"י) צדו השמאלי הוא עוקצי ומוטה כלפי מטה, אך אין שום תוספת מעבר לג' חלקים הללו.
ב.  מבחינה הלכתית, ברור שהכינוי רגל שמאל מורה שהוא איבר נוסף, ולכן אם עשה שני רגלי שמאל האות נפסלת כי יתיר איבר כחסר איבר כמבואר באחרונים. אבל אם הוא עוקץ או קוץ [תג] הרי תוספתו אינו תוספת איבר לפסול, וא"כ עשה ליו"ד שני קוצי שמאל [של ר"ת] אינו נפסל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה