נשאלתי: האם מותר למכור מזוזה פסולה לנכרי?
פשוט שאסור למכור, למסור, או ליתן במתנה כל סת"ם לנכרי, בין כשרים בין פסולים, כמבואר ביורה דעה רצא סעיף ב ברמ"א [אלא אם כן יש איבה. אבל ברור שאין להסביר דבר זה לנכרי כדי לייצר איבה, ועל דרך שנאמר אני ה' דבר המסור ללב !!]
פשוט שאסור למכור, למסור, או ליתן במתנה כל סת"ם לנכרי, בין כשרים בין פסולים, כמבואר ביורה דעה רצא סעיף ב ברמ"א [אלא אם כן יש איבה. אבל ברור שאין להסביר דבר זה לנכרי כדי לייצר איבה, ועל דרך שנאמר אני ה' דבר המסור ללב !!]
וכן פשוט מהמבואר בשו"ע יורה דעה סי' רפא סעיף א שחייבין לפדות ס"ת אפילו פסול שנמצא בידי נכרי עיי"ש.
הוספה: אחד מהטעמים שמבואר במהרי"ל (שהביא רמ"א שם), שמא יתדמה הנכרי לישראל, כי יראה ישראל מזוזה על פתחו ויחשוב שזו היא דירת ישראל, ויש חשש שפיכות דמים כמבואר במהרי"ל.
לפי זה פשוט שגם צילום של מזוזה [שאין בה שום קדושה] וכן בית מזוזה ריקה אין למכור להם. *
אבל מזוזה [שנכתבה בקדושה אלא] שנפסלה אסור למכור להם [גם] משום שאסור למסור קדושת סת"ם לידי נכרי.
* לפי זה מובן שגם אלו שמוכרים להם מזוזות מצולמים ובתי מזוזה כקמיע, שאסור להודיע לנכרי שמנהג ישראל לתלות דבר זה בפתחו, כדי שלא יעשה כן ויתלה המזוזה על פתח ביתו, ונמצא גורם מכשול ליהודי שיחשוב שבעל הבית הזה הוא יהודי.
הוספה: אחד מהטעמים שמבואר במהרי"ל (שהביא רמ"א שם), שמא יתדמה הנכרי לישראל, כי יראה ישראל מזוזה על פתחו ויחשוב שזו היא דירת ישראל, ויש חשש שפיכות דמים כמבואר במהרי"ל.
לפי זה פשוט שגם צילום של מזוזה [שאין בה שום קדושה] וכן בית מזוזה ריקה אין למכור להם. *
אבל מזוזה [שנכתבה בקדושה אלא] שנפסלה אסור למכור להם [גם] משום שאסור למסור קדושת סת"ם לידי נכרי.
* לפי זה מובן שגם אלו שמוכרים להם מזוזות מצולמים ובתי מזוזה כקמיע, שאסור להודיע לנכרי שמנהג ישראל לתלות דבר זה בפתחו, כדי שלא יעשה כן ויתלה המזוזה על פתח ביתו, ונמצא גורם מכשול ליהודי שיחשוב שבעל הבית הזה הוא יהודי.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה