יום חמישי, 25 באוקטובר 2012

פתח ללא משקוף אך מכוסה בגדר חי

פתח זה פטור ממזוזה, כי אין לו משקוף כלל. וגדר חי שלמעלה אינו נחשב כלל למשקוף הפתח.
 
ידידי הרב דוד ברסמן שליט"א הפנה את תשומת ליבי לתשובת הרב מנחת יצחק חלק י סימן צד שבו דן בנושא והעלה דע"פ סברת החזון איש בנוגע לצורת פתח לענין עירוב, אפילו קנה מכאן וקנה מכאן וחוט על גביו הוי צורת פתח, והוא הדין לענין מזוזה. כמו"כ בנוגע לגדר חי שמקפידין לעשותו ישר כעין פתח, יתחייב. ומסיק דיקבע בלי ברכה.
ולענ"ד דבריהם אינם נכונים, דלא כל פתח שאמרו לעירוב שנחשב צורת פתח נחשב חיוב במזוזה. והעיקר כמו שכתב הרב מנחת יצחק בתחילת דבריו שם, דזה נחשב פתחי שימאי שמבואר בגמרא מנחות לג ובפוסקים דפטור מהמזוזה. ואין לך שימאי גדול מפתח העשוי מגדר חי, אפילו יעשו כן אלפים ורבבות חצרות, דאין זה פתח בנוי. ופשוט שפטור, אלא שמי שרוצה להחמיר על עצמו משום דברי הרבנים הנ"ל, הרשות בידו [כידוע מהחתם סופר דאין איסור בל תוסיף לקבוע מזוזה במקום פטור].

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה