מנהג חסידים שבראש חודש מקפידים להניח תפלין ר"ת לפני תפילת מוסף. ומה יעשה אדם שמתפלל במנין שמזדרזים להתפלל מוסף, ועד שיחלוץ תפלין דרש"י ויניח תפלין רבינו תם הרי לא יתפלל מוסף עם הצבור?
אמנם נראה שעל פי הדין תפלה בצבור עדיף, ויכול להניח תפלין דר"ת יותר מאוחר. אך מנהג חסידים שאין עושין כן, אלא מקפידים להניח תפלין דר"ת לפני מוסף (חוץ מהענין הכללי שמקפידים להסמיך ר"ת לרש"י כדי שהברכה שבירך על רש"י יעלה גם על תפלין דר"ת שמניחן תיכף אחר רש"י) מפני שעל פי סוד מבואר באר"י ז"ל שאין להניח תפלין אחר קדושת המוסף, כי כבר יש קדושת ר"ח ואינו זמן לתפלין (ראה הדברים בספר כף החיים סימן כה אותיות צד-צו). ולכן אע"פ שיצטרך להתפלל מוסף ביחיד, מזדרזים להניח תפלין דר"ת ולחלצם כדי שיוכל להגיד קדושת כתר עם הצבור אחר סילוק תפלין.
ופשוט שאם מאיזה סיבה לא הניח תפלין דר"ת לפני תפלת מוסף, יניחם אח"כ אע"פ שאינו ראוי [לכתחילה] על פי הקבלה כנ"ל.
אשמח לשמוע הערות או מי ששמע/קיבל דבר בענין זה מזקני חסידים כו'.
אמנם נראה שעל פי הדין תפלה בצבור עדיף, ויכול להניח תפלין דר"ת יותר מאוחר. אך מנהג חסידים שאין עושין כן, אלא מקפידים להניח תפלין דר"ת לפני מוסף (חוץ מהענין הכללי שמקפידים להסמיך ר"ת לרש"י כדי שהברכה שבירך על רש"י יעלה גם על תפלין דר"ת שמניחן תיכף אחר רש"י) מפני שעל פי סוד מבואר באר"י ז"ל שאין להניח תפלין אחר קדושת המוסף, כי כבר יש קדושת ר"ח ואינו זמן לתפלין (ראה הדברים בספר כף החיים סימן כה אותיות צד-צו). ולכן אע"פ שיצטרך להתפלל מוסף ביחיד, מזדרזים להניח תפלין דר"ת ולחלצם כדי שיוכל להגיד קדושת כתר עם הצבור אחר סילוק תפלין.
ופשוט שאם מאיזה סיבה לא הניח תפלין דר"ת לפני תפלת מוסף, יניחם אח"כ אע"פ שאינו ראוי [לכתחילה] על פי הקבלה כנ"ל.
אשמח לשמוע הערות או מי ששמע/קיבל דבר בענין זה מזקני חסידים כו'.
שמעתי ב770 שכדאי להמתין כמה שעות במקרה זה
השבמחקלמרות שאיניני יודע המקור ואם בכלל הוא שמוע שאפשר לסמוך עליה
אתה מתכוין שיש להמתין כמה שעות אחר מוסף לפני שיניח ר"ת?
מחקאני לא מבין מה הסברא בזה. אולי כדי להניחם בזמן תפילת מנחה, עיין בכף החיים שם שדן אם יניח תפלין במנחה של ר"ח. ונראה שנהגו הספרדים כן.
There are 3 shitos in Sifrei Mekubalim on this matter of Tefillin after Musaf.'
השבמחק1 Sharei Teshuva mishna berura sif katan 160-one can put on tefillin immediately after musaf
2 The rashimu of mochin of musaf remains until mincha time- kaf hachayim s.k96 see also ben ish chai vayikra ois yud ches.
3 one cannot put on tefillin after musaf until the next day pri etz chayim in the name of R Chayim Vital shaar 19
As mentioned it is best to wait until mincha time in order to satisfy the many mekubalim that hold of this chumra.