יום חמישי, 6 בדצמבר 2012

יו"ד ארוכה

המלה "כי" פסולה כי היו"ד ארוכה מאוד, ואינה נקראת יחד עם הכ"ף כמלה "כי".

4 תגובות:

  1. לא הבנתי למה לפסול היוד
    אם בגלל שהוא גדול לעומת הכ' - למה לפסול, למרות שעשה שלא כהוגן אך אם רואים אותו בנפרד יש צורת אות עליו (וזה כמו האותיות הגדולות -אך פה , לא במקום)
    ואם דנים על היוד עצמו , אצלי קרוב לוודי שתינוק יקרא לזה יוד





    השבמחק
  2. לדעתי הוא פסול משתי סיבות. א. היו"ד ארוכה מדי, ולא מועיל שאלת תינוק כלל כי הירך ארוכה ביותר. ב. היו"ד ממלאת כמעט כל גובה השיטה, ואפילו אם היתה נקראת יו"ד בפני עצמה, מ"מ ליד הכ"ף אינה נראית כיו"ד. ואין כאן כתיבה תמה.

    השבמחק
  3. לדעתי צריך לדון בכל אות בנפרד והראיה המילה "פן":
    אם הסופר עשה אות "פ" טיפה יותר גדולה מהרגיל או אות "ן" טיפה יותר קטנה ואעכו"כ אם עשה את שתיהם ביחד ז.א. "פ" גדול ו"ן" קטן. שאז ה"ן" ביחס ל"פ" נראת ממש כמו אות "ז". ולא מצאנו מי שיפסול.
    בנדון דידן הרגל ערוכה מדי ל"י" וקצרה מידי להיות "ו" אז לדעתי (אינני מגיה) יכול להועיל ש"ת ואם יקראנה "י" תיקון ע"י עיבוי גוף האות.
    אישית הייתי עושה שאלת רב.

    השבמחק
  4. "ולא מצאנו מי שיפסול" - לא נכון. הרבה אחרונים מבארים שאע"פ שכל אות בפני עצמה אינה פסולה, מ"מ החיבור (קומבינציה) אינה נקראת כתיבה אחת, ופסולה עד שיתקן. ואם כן לפחות גם כאן כן.

    אבל יש כאן עוד בעיה שהיו"ד ארוכה ביחס לשאר הכתב, חוץ ממה שהיא ארוכה ביחס לעצמה.

    השבמחק