יום רביעי, 5 בדצמבר 2012

כתב ידו של רבי משה מפשעוארסק

לפני כחודש פירסמנו צילומים מכתב ידו של רבי משה מפשעוארסק. ראה  פורום לנושאי סת"ם: פרשיות של הרב הקדוש ר' משה מפשעוארסק
 
ידיד אחד העיר לי שבעבר נתפרסמו שתי צילומים מכתב ידו בספר ילקוט צורת האותיות (יצא לאור ע"י ועד משמרת סת"ם), שהכתב שונה מכתב זה. יש להוסיף ששתי התמונות מיוחסות לתפלין שהיו של הרה"ק ר' אלימלך זצוק"ל.
והנה הצילומים:
 

יש להעיר שבספר מאסף לכל המחנות על צורת האותיות [אות שי"ן ס"ק ט] מעתיק מספר אות חיים (רבי חיים אלעזר שפירא כ"ק אדמו"ר ממונקאטש) סי' לו סק"ב "שראה בהפרשיות של הגה"ק מו"ה משה סופר זי"ע מפשווערסק תמונת השי"ן יש בהם שהכרעא למטה עגולה ולא בחידוד".
 
כל מי שיש לו ידע או הסבר או סברא לאפשרויות השונות לשתי גירסאות הללו. נשמח לשמוע.

זכינו לקבל תשובה מהרב דוד לייב גרינפלד שליט"א (מנהל ועד משמרת סת"ם) המאשר שהתמונות שלמעלה הן כתי"ק של רבי משה, ואילו התמונות שפורסמו לפני כחודש בפורום - אינן כתי"ק של הרב הק' משה מפשעוארסק.

7 תגובות:

  1. 1. אצל הרה"ק רבי אלימלך במשך החיים היו לו כמה זוגי תפלין (וגם מאותו רבי משה ספרא רבא, שכתב יד קודשו גם היה יכול לישתנות מזמן לזמן)
    2. בילקוט צורת האותיות שיש לי יש כתבה על הפרשיות (עמ' 702-703) - אבל אין תמונות. תמונות האלה מספר יריעות שלמה (ח"ב עמ' רמד-רמה). ובכלל איך ידוע לי בילקוט של רב גרינפעלד אין תמונות "באדיבות משמרת סת"ם ב"ב".

    השבמחק
    תשובות
    1. פרשיות הק' הללו אכן כתבם הרה"ק בעל אופ"מ מפשעווארסק זי"ע בצעירותו, ולאחר שנת תקמ"ב שינה בכתיבתו בכמה אותיות.
      ובפניא דמעלי שבתא דאין הלבלר יוצא בקולמוסו, פה תהא שביתת קולמוסי בברכת שבת שלום ומבורך
      ובהלל והודאה במוצש"ק בנר חנוכה משמאל ומזוזה בימין

      מחק
    2. תיקון טעות
      בעש"ק הזכרתי בחופזי תאריך שנת תקמ"ב, וזה אינו, כי השינויים ששינה הרה"ק בעל אופ"מ מפשעווארסק זי"ע התחילו רק לאחר שנת תקמ"ו.
      והואיל והרה"ק בעל אופ"מ ערך שינויים בכתיבתו, לא הדפסנו יותר צילום התפילין העתיקות שכתב להרה"ק בעל נועם אלימלך זי"ע במהדורות האחרונות של ספרנו "ילקוט צורת האותיות".

      ואודות מש"כ בענין התפילין הקדושות העתיקות של הרה"ק הרמ"ל מסאסוב זי"ע מכתי"ק רבי יוסף צדיקא אביו של מוהרח"ו שהם נמצאים אצלי, זה אינו, ורק זכינו לראות את נפלאותם. ומש"כ בשמי שמעורב בהם אותיות ספרדיות ואשכנזיות, אינו מדוייק, כי הזכרתי רק שי"ן אחת ספרדית במושב רחב אלכסונית בפרשת והיה אם שמע, ושאר כל השי"נין שבתפילין הם חד כרעא ממש.
      ומדאייתינן להכי, אזכיר דבר פלא שראיתי בספר "המנהיג" שצורת השי"ן הספרדית היא ממש חד כרעא כי אין לשקר תקומה, משא"כ שי"ן צרפתית היא במושב רחב, עי"ש (נדפס בילקוט צורת האותיות עמוד 74).

      מחק
  2. 3. אבל יש שם תמונות מתפילין של הגה"ק בעל דרכי תשובה (אביו של בעל מנחת אלעזר ואות חיים), שי"ןים שלו חדים ממש (ובתמונה שלמעלה ב"בשדך" שי"ן לא עגול). טי"טים - כן עגולים
    4. אם אני לא טועה, פרשיות שפרסמתם לפני חודש - לקוחות דווקא מרב גרינפעלד (משמרת סת"ם ניו יורק)

    השבמחק
    תשובות
    1. ר' אלי
      לא הבנתי מי פירסם תמונות של הר"מ פשעוארסק מהרב גרינפעלד?
      משהו לא מובן לי בדבריך. נא לבאר לי.

      מחק
    2. הפרשיות שפירסמתי קיבלתי ממך !?

      מחק
  3. נכון. ואני קבלתי מצדיק אחד, שצילם אותם באמעריקע. ואם אני לא טועה - אצל רב גרינפעלד, כי צילצל לי באותו זמן ממנו, ורב גרינפעלד סיפר לי כמה דברים על כל מני פרשיות וכו' שיש לו (וגם על פרשיות של ר' משה פשעווארסקער). יש לו גם פרשיות של הצה"ק רבי יוסף, אביו של רבי חיים ויטאל, שאר"י ז"ל שבח אותם כידוע. אבל הוא לו רוצה לתת לצלם כתב יד קודשו (רק אמר, שמעורבים שם אותיות אשכנזיות עם ספרדיות - וזה פלא)

    השבמחק