ב"ה
אמנם הדברים שאני כותב פשוטים אך היות שנשאלתי ע"י שתי אנשים ביממה האחרונה, חשבתי אולי מהראוי לפרסם הדברים, הגם שהמה מפורסמים ועומדים.
מי שכותב ביד שמאלו ועושה כל מלאכות אחרות ביד ימינו, או להיפך כותב ביד ימינו ועושה שאר מלאכות ביד שמאלו, על איזה יד יניח תפלין של יד [למנהג חב"ד]?
ברור דעת שו"ע רבינו בסימן כז סעיף ט שאזלינן בתר הכתיבה, ובאותו יד שכותב בו הוא קושר התפלין על יד שכנגדו. כלומר, מי שכותב ביד שמאל יניח תפלין על יד ימינו, ומי שכותב ביד ימינו יניח תפלין על יד שמאלו.
אמנם יש דיון בדבר בתשו' רבינו הצמח צדק, אך ההלכה למעשה והמנהג הוא כנ"ל. (דבר זה מבואר גם בפסקי רבני חב"ד שלפני כארבעים שנה, המובאים ביגדיל תורה [ברוקלין חוברת לח, עמוד לו ואילך] המצויין בגליון שו"ע רבינו הנדפס מחדש, סימן כז שם).
יש להעיר שיש פרטי דינים המשתנים, כגון מי שאינו כותב מטבעו ביד ימין אלא הרגילוהו, וכן בעושה מקצת מלאכות ביד אחת ורוב מלאכות ביד אחרת. ויש לשאול רב מורה הוראה בכל מקרה לגופו. אך בכללות כאשר כותב בצורה ברורה ביד אחת, נקטינן דהולכים אחר הכתיבה ויניח ביד שכנגדו.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה