הרב, לא תועיל כאן שאלת תינוק? (בעיניכם) הרי הירך יותר קצר משאר האותיות כ-3/4 קולמוס, וכיפוף הרגל לכוארה רק כדי להרחיק שלא תדמה לוא"ו (תיקון תפילין)ורגל ישרה לא מעכבת (מק"מ). תודה רבה על תשובותיו
כל היודי"ן המסומנים יש בהם כפיפת הרגל - שעל זה סומכים העולם להקל לומר שתינוק יכירנו כיו"ד, ולא יחשיבנו כוי"ו - משום צירוף שתי הדברים, הרגל קצרה מעט מהשיטה (שיעור הרגל הרגיל לויו), וכפיפתה כרגל היוד, ולא ישרה כויו. אך היו"ד הראשונה של עיניכם אין בה כפיפה כלל, אלא היא ישרה וגם ארוכה מעובי הראש, והיא וי"ו כשרה על פי הדין, אז איך תוכל להיות יו"ד כשרה?
כל זה לבאר על פי מנהג העולם. אך אני לעצמי סבור שדעת שו"ע הרב על פי הרמ"א (בסימן לב סעיף טו) כל יו"ד שרגלה ארוכה [בצורה ניכרת מהראש] פסולה, משום שחרגה משיעור האות שלה, ולא מועיל כפיפת הרגל ולא קריאת התינוק. ביארתי הדבר כמה פעמים בעבר בפורומים [אפשר לחפש בפורום בעברית, ובשל אנגלית].
הרב,
השבמחקלא תועיל כאן שאלת תינוק? (בעיניכם)
הרי הירך יותר קצר משאר האותיות כ-3/4 קולמוס, וכיפוף הרגל לכוארה רק כדי להרחיק שלא תדמה לוא"ו (תיקון תפילין)ורגל ישרה לא מעכבת (מק"מ).
תודה רבה על תשובותיו
כל היודי"ן המסומנים יש בהם כפיפת הרגל - שעל זה סומכים העולם להקל לומר שתינוק יכירנו כיו"ד, ולא יחשיבנו כוי"ו - משום צירוף שתי הדברים, הרגל קצרה מעט מהשיטה (שיעור הרגל הרגיל לויו), וכפיפתה כרגל היוד, ולא ישרה כויו.
מחקאך היו"ד הראשונה של עיניכם אין בה כפיפה כלל, אלא היא ישרה וגם ארוכה מעובי הראש, והיא וי"ו כשרה על פי הדין, אז איך תוכל להיות יו"ד כשרה?
כל זה לבאר על פי מנהג העולם.
השבמחקאך אני לעצמי סבור שדעת שו"ע הרב על פי הרמ"א (בסימן לב סעיף טו) כל יו"ד שרגלה ארוכה [בצורה ניכרת מהראש] פסולה, משום שחרגה משיעור האות שלה, ולא מועיל כפיפת הרגל ולא קריאת התינוק. ביארתי הדבר כמה פעמים בעבר בפורומים [אפשר לחפש בפורום בעברית, ובשל אנגלית].
עכשיו הבנתי
מחקתודה רבה וישר כח על התשובה