יום רביעי, 8 באוגוסט 2012

תגין לתוך חלל הכ"ף

תגין שנכנסים לחללה של כ"ף, עלול הדבר לגרום לה להיראות כעין ה"א גבוהה.
בשאלה זו דנים האחרונים (עי' אותיות הרב עמוד קצו, משנת הסופר עמ' קיא בס"ק לו שמביאים את המקורות).

ומסקנת הדברים:
אסור לכתחילה להכניס ג' תגין או אפילו תג אחד, לתוך חלל הכ"ף.
בדיעבד אם נשתנה צורת הכ"ף לה"א, פסולה. דבר זה ייבחן בשאלת תינוק ע"י כיסוי השיטה שתחתיה - יניח כיסוי בדיוק בסיום רגל הכ"ף פשוטה לכסות האות שלמטה, וישאל לתינוק, אם יקרא את העליון ה"א הרי זו פסול, ואם מכירה ככ"ף הרי היא כשרה.
גם אם תינוק קראה כ"ף יש לגרור ולמעט את התגין לכתחילה כדי שיהיו מחוץ לחלל הכ"ף, או לגרור מאריכות רגל הכ"ף. כל זה לכתחילה לתקנה, וכמובן לא בשם קדוש שאין לגרור ללא הכרח גמור.

בתמונה שלפנינו הראיתי אותה במחשב, וכסיתי כנתבאר, ושאלתי תינוק. על התגין שנכנסין לכ"ף של "ובשכבך" אמר שהיא ה"א. ועל הכ"ף של "ובשעריך" קראה כ"ף.

התמונה שלמטה מדגימה בשאלות הנ"ל את גבול הכיסוי לצורך שאלת תינוק:


2 תגובות:

  1. But do you show both tagim or just one?

    It a tinok sees 2 or 3 tagim this could possibly not even give the impression of a possible Hei?

    השבמחק
    תשובות
    1. We show the chaf with all the tagim as they are, covering anything under the caf. We dont start speculating which tag was done first and maybe that tag alone would show a different picture [lchumra] - rather we ask as it is now before us.

      מחק