יום שישי, 24 באוגוסט 2012

שהיה בלי מזוזות בגלל שמסרן לבדיקה

כמה זמן יכול להשאיר ביתו ללא מזוזות בגלל שמסרן לבדיקה?
 
בספר חובת הדר [פרק א סעיף ח] "ואם ע"י הבדיקה ישהה זמן בלי מזוזה, אם הבית שלו יקבע מיד מזוזה אחרת. ואם הבית שכור בחו"ל אפשר להקל".
לא מוגדר בספר הזה כמה 'זמן' מדובר. אבל ממה שכתב "ואם הבית מושכר בחו"ל אפשר להקל" פשוט שכוונתו עד ל' יום המושכר בחו"ל יכול להקל, שהרי מצינו השוכר בחו"ל פטור עד ל' יום. ואם כן מה שכתב ברישא "ישהה זמן" הכוונה פחות מל' יום. אבל כמה זמן זה, לא נתבאר.
 
נראה לי מסברא, דכל זמן שעסוק בדרך הרגיל במסירת המזוזות לבדיקה והגהתן וכו' וזה דבר שתלוי בידי המגיה, אין לחייבו בקביעת מזוזות אחרות, שהרי טרוד הוא במצוה ואינו מתבטל ממנה [הגם שלענין ברכה כאשר מחזירם נהוג שלילה אחת לבדה הוי היסח דעת, וחייב לברך כאשר חוזר וקובען למחרת].
שיעור זמן זה קשה לשער, ונראה לי להקל עד שבוע אחת בתנאים המצויים בימינו, שקורה שהמגיה אינו יכול לבדוק מיד, ואירע שאלה או תיקון שיכול לעכב מעט את החזרתן. אבל יותר משבוע אחת ודאי היה סיפק להשלים את הגהתן תיקונן והחזרתן. וא"כ שורת הדין שחייב לקבוע מזוזה מיד, אם מתעכב מלהחזירן יותר מזמן זה.
העולם אינו נזהר כל כך בדבר, וחושבים הדבר כאונס מה שמתעכב הבדיקה וההחזרה.
 
דרך אגב מנהג אצל הרבה אנשים שאין מוסרים כל מזוזותיהם לבדיקה בבת אחת, אלא לחצאין. מוסרים חצי המזוזות לבדיקה, וכאשר חזרו וקבעום, שוב בודקים חצי האחר. וטעמם, כי אין רוצים להשאיר את עצמם לגמרי בלי מזוזות לכמה ימים.

תגובה 1:

  1. מענה הרב גינזבורג לשאלה הנ"ל באתר צעירי חב"ד


    כמה זמן אפשר להשאיר בית בלא מזוזות, כשמוסרים אותן לבדיקה?


    תשובת הרב
    מצוות מזוזה היא מצוות-עשה שאדם חייב בה תמיד. פתח שחייב במזוזה ואין בעליו קובע אותה (ויש אומרים: בכל רגע שמצב זה נמשך) - יש בזה משום ביטול מצוות-עשה.

    כל עוד אין מזוזה קבועה בחדר, יש להימנע מלהשתמש בו, אם הדבר אפשרי. כלל זה נכון, כעיקרון, גם כשהמזוזה נלקחה לבדיקה. רצוי היה לקבוע בינתיים מזוזה אחרת, אפילו היא מהודרת פחות מזו המקורית, ובלבד שלא להשאיר את החדר בלי מזוזה.

    למעשה, מאחר שהדבר קשה לביצוע, נהוג להסתפק בכך שמשאירים לפחות מזוזה אחת בפתח הבית, ואותה בודקים אחר-כך, בנפרד. כך לא נשאר הבית בלי מזוזות כלל.

    רצוי היה להנהיג בכל מרכז לבדיקת סת"ם 'גמ"ח' להשאלת תפילין ומזוזות, הן כדי לעורר את הציבור למסור את התפילין והמזוזות לבדיקה, והן לעצם העניין - להקל עליהם לקיים את מצוות תפילין ומזוזה גם בזמן הביניים.

    יוצא אדם ידי חובתו גם במזוזה שאולה, ובלבד שאיננה גזולה. כשקובעים מזוזה מושאלת, יש לברך את הברכה, וכאשר תחזור המזוזה המקורית מן הבדיקה - לברך שוב (ברכת 'לקבוע מזוזה' אינה תלויה בכך שהמזוזה תישאר בפתח בקביעות).

    כשתגיע המזוזה המקורית מהבדיקה או אם קונים אחרת תמורתה, אין חשש להסיר את המזוזה המושאלת, גם אם הנקבעת מחדש מהודרת פחות מזו הזמנית.

    מקורות: ספר החינוך ומנחת חינוך מצווה תכג. פתחי תשובה סי' רפ"ה סק"א. 'חובת הדר' פ"א ס"ה, ס"ח, סק"א, ופי"א ס"ק כו. ועיין רמ"א וב"ח סו"ס רפז.

    השבמחק