יום חמישי, 2 באוגוסט 2012

הגהת מזוזה - בעיות ושאלות

זוהי מזוזה שקיבלתי סקן מחבר, ועשיתי הגהה, וכמה בעיות שמצאתי [זה לא אומר שלא יתכנו שאלות אחרות].
הבעיות מופיעות בסימון בצילום שני. את שתי התמונות אפשר להגדיל.
ישראל - יו"ד בעיה מפורסמת שכבר ציינתי כמה פעמים, גוף ורגל הכל גולם אחד.
אלקיך - היו"ד גדולה ביחס לכתב, שאלה באחרונים האם מכשירים דבר כזה.
ובכל - הכ"ף גגה וגבה אחד. נוהגים להכשיר.
הדברים - הבי"ת חסר לה קצת בריבועה שלמטה, היא כשרה, ויש לתקנה בהוספת דיו לרבעה.
אנכי - הנו"ן אין לה מושב, צוארה ומושבה גולם אחד. לענ"ד זה פסול.
וקשרתם - התי"ו סובלת מאותה בעיה של הנו"ן, אין לה כפיפת מושב ברורה לרגל שמאל. במקרה שלפנינו יש להקל ולתקן כי ניכר קצת כפיפת המושב.
ידך - היו"ד הוא וא"ו קטנה.
אנכי - היו"ד וא"ו.
היום - יו"ד חסר לה קוץ ר"ת.
ארצכם - צדי"ק משונה. אולי צריך שאלת תינוק משום שמשונית קצת.
עשב - הבי"ת הזו אין לה ריבוע הגוף כלל והיא יותר דומה לכ"ף. אמנם יש לה קוץ קטן במקום העקב, ואולי מועיל שאלת תינוק. עכ"פ אחר שאלת תינוק וקריאתה בי"ת, חייב לתקן.
יפתה - הה"א רגל שמאל תלויה באוירה בגובה החלל. נוהגים להכשיר.
לאות - הלמ"ד תלויה באויר. למה הסופר עשה את זה?? האם אפשר שאין זה כתב סופר??
והיו - היו"ד בעיה כעין של היו"ד של ישראל כנ"ל [השווה ביניהם]. לכל הפחות חייבת תיקון.

2 תגובות:

  1. The Yud Gedolah of Elo-kecha it seems to me that the olam is meikel in this. After the fact that big and small letters are not meakev and a tinok would certainly call the letter correct without any hesitation.
    A few points I would like to add and see what the Rav thinks.
    vasafta - space between vuv and alef
    Diganecha- would you agree that the moshav of the nun should be widened on the right side ?
    Vayitzarecha- the space between the yud and tzadik
    Bein- the kotz DRebeinu Tam is quite large , can be fixed through adding diyo to the right side in a curve movement to equal out the ksav overall, albeit this would make the yud a little bigger but is that not better than leaving it as it is right now?
    Beisecha- same as the previous letter

    השבמחק
  2. תירגמתי דברי ר' דוד (והערות שלי בסוגרים):

    היו"ד הגדולה שבאלקיך כמדומה לי שמכשירים, כי דיוק אותיות גדולות וקטנות הוא רק לכתחילה, ובדיעבד אות גדולה היא כשרה גם במקום אות רגילה. ומסתמא תינוק יכירנה.

    רציתי להוסיף הערות, ומה דעת הרב עליהן:
    ואספת – ריוח בין הוא"ו לאל"ף?
    דגנך – האם תסכים שצריך להרחיב את המושב של הנו"ן לצד ימין?
    (אני לא רואה שצריך. אמנם הנו"ן הזו לא יפה, אבל אין בה פסול.)
    ויצהרך – ריוח בין היו"ד לצד"י?
    (בשתי המקרים [ואספת, ויצהרך] יש אמנם ריוח אבל הוא כשר, ואי אפשר לתקן.)
    בין, ביתך – בשתי מלים הללו קוץ ר"ת הוא קצת גדול. האם לא כדאי להוסיף דיו מצד ימין עד לקוץ כדי למעט אורך בליטת הקוץ תוך כדי שמירת צורת האות בכללה, אע"פ שהגוף יהא מוגדל על ידי כך. האם אין תיקון זה עדיף מהמצב של היו"ד כעת?
    (נראה לי שאין אריכות הקוץ כ"כ נורא, שצריך לטרוח ולהסתכן בשביל זה [שמא יתקלקל האות].)

    השבמחק