יום חמישי, 9 באוגוסט 2012

האם צריך לכסות תגין בשאלת תינוק?

יו"ד זו שהיא קצת ארוכה, צריכה לשאול תינוק אם אינה וי"ו.
האם צריך לכסות את התג והקוץ שמאל היורד, ולשאול על מה שנשאר אחר הכיסוי?
בתמונה [שניה] כיסיתי את התג ועוקץ. ברור שהיא דומה כעת יותר לוי"ו, מבתמונה הראשונה.

במקדש מעט [סי' לב ס"ק ס] מביא הדעת קדושים דסובר דצריך לכסות הקוצין, כי אם לא יכסה יתכן שהתינוק יקראנה יו"ד רק בגלל הקוצין אבל לא משום שעצם ציור גופה דומה ליו"ד, ואת עצם ציור הגוף לבד אפשר היה קורא לוי"ו.
והמקדש מעט מיקל, דמסתמא התינוק מכיר בגלל ציור גוף האות, ולכן מסיק דבדיעבד אם לא כיסה ושאל סומכים על קריאת התינוק להכשיר. עיין בילקוט הסופר [משנת הסופר עמ' צט, ובמקורות] דמביא דעתם, ונוטה להקל יותר, דאף לכתחילה אין צריך לכסות, ועיין שם טעמו.

ולעניות דעתי דלא רק שאין צריך לכסות [כלומר לקולא], אלא שורת הדין שאין נכון לכסות, ולא איכפת לי כלל אם התינוק קוראה יו"ד מחמת הקוצין, דמכיון שזו צורת היו"ד המקובלת, לו יהי דבהעדר הקוצים התינוק היה טועה בה כוי"ו ורק מחמת הקוצין הכירה כיו"ד, הרי זה באמת דמות וציור האות יו"ד עם הקוצין הללו. ואין שום חסרון שהתינוק מכיר האות רק בגלל הקוצין.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה