לפנינו צילום פרשת שמע מכתב מיוחס הנקרא 'כתב אדמו"ר
הזקן' [אמנם הוא צילום מצילום ולכן אינו איכותי, ולא ניתן לדייק פרטים קטנטנים
ממנו, אך דברים בולטים וברורים יש כאן שניתן ללמוד, בלי קשר לאיכות הצילום].
א. הסופר מניח לכתחילה ריוח כשיעור ד' יודי"ן בין
התיבות.
ב. הסופר מניח ריוח הרבה אחר ובשעריך, מדדתי ויש בה כדי
ד' פעמים 'אשר'. כלומר היה מקום לריוח סתומה וכן לכתוב 'והיה' שבפרשה הבאה בסוף
השיטה, ולא חשש הסופר כלל לשיטת מהרש"ל דכה"ג מוכח שהיא פתוחה ולא סתומה.
ג. בתיבה "ובכל" בסוף השיטה הוא משך את גג
הלמ"ד אבל כמעט ולא הרחיב את המושב, ולא הקפיד שיתבטל צורת הכ"ף
שבלמ"ד בגלל זה. וכן בתיבה "האלה" [הרחיב את המושב רק מעט] כנ"ל.
שים לב לתיבה "על" בשורה האחרונה.
ד. ניתן לראות ברור בה"א אחרונה של שם הוי' שהסופר אינו
עושה שום פסיעה לבר, אלא הנקודה היא פשוטה כמו בכל ה"א רגילה.
וראיתי לבאר כאן למה אין נוהגים בליובאויטש אפילו לכתחילה
לחשוש לסברת הפמ"ג [הובא במשנה ברורה סי' לב ס"ק קי] שראוי להזהר
לכתחילה שלא להניח ריוח ג' יודי"ן בין תיבה לתיבה, כי היא שיעור פרשה לרבינו
תם.
בקיצור אפשר לכתחילה לעשות ריוח יותר מג' יודין?
השבמחקהרי בגלל שלא עושים זאת נאלצים למשוך הרבה אותיות!
כגון בפרשת "והיה אם שמע" בתפלין של יד.
גם במזוזה היה אפשר לשפר כמה דברים.
ושאלה היא גם איך מגיהים של זמננו יסבלו הנהגה כזאת.
הרי ממש לא נעים שלאחר בדיקה חוזרת של פרשיות יתקשר יהודי בסערת רגשות בהודיע שתפלין בקושי בדיעב.
יש להנהיג שמותר להשאיר ריוח ג' יודין בין התיבות לכתחילה, דמעולם לא נהגו איסור זה. ולא מבואר בפוסקים שאסור להשאיר ריוח יותר מכדי מלוא היו"ד בין התיבות - בכדי למנוע משיכת האותיות. ובודאי עדיף ריוח יתר בין התיבות, ממשיכת האותיות.
מחקובנוגע למגיהים - כאשר יאמרו להם בצורה ברורה - שזה הוא המנהג, יסבלו ויקבלו.
מנחם מענדל - סליחה מחקתי לך בטעות את ההערה נא לכתבו שוב. שוב פעם סליחה!!
השבמחקכן אין בעי': שאלתי אם אין בעי' של שלוש שורות ברצף שיש להם הפרש של י' מתחיל מהשורה השני' או אפילו מהשלישית(אני שואל הרי זה לא ברור וקשה למדוד)
השבמחקהאם אתה מתכוין לבעיה של קובה שלוש שורות נכנסות זו לפנים מזו?
מחקכן בדיוק (או יוצאות)?!
מחקזה בעיה אחרת שאינה קשורה לריוח ג' יודין במקום אחד. אבל ג' שורות נכנסות או יוצאות יש בעיה של קובה בתפלין ומזוזה.
מחקכתבתי על זה באחד המאמרים הראשונים בפורום, ראה "3 שורות כקובה או כזנב" חודש שעבר.
קשה מאוד להחמיר רק על יציאה של יו"ד אחת, ועוד יו"ד אחת לבד. כמדומה לי שהרב ואזנר משאיר מצב זה בצ"ע, אבל יותר מסתבר להקל כל זמן שאין יציאה ניכרת ודי שהחמרנו באות גדולה כגון בי"ת עודפת דניכר קצת יציאת השורות, אבל לא ביו"ד.
מחק3 יודין כבר עושים!
השבמחקשאלתי על 4-5. מותר לכתחילה?
מבחינת הדין אין שום הבדל בין ריוח 3 או 5 יודי"ן.
מחקאז אין שאלה על הדין לכתחילה, השאלה אם זה יפה להניח ריוח כזה גדול סתם ללא סיבה. אם מדובר בסופר מנוסה הרי הוא ישאיר רווח בשוה בין המילים כדי שהרווחים יהיו שוים, אבל אם נתקע בסוף השורה אז מותר לו להניח ריוח 5 יודי"ן.
אע"פ שכמדומה לי, שכל הסופרים מעדיפים למשוך אותיות ולא להניח ריוח גדול כל כך.
ראיתי בשו״ע שלא טוב למשוך אותיוית. ודיברתי שגם בתוך שורה יש לסדר אחרת.
השבמחקכמה אפשר לשפר משיכות במגילה וס״ת!
רק שלא יגידו מגיהים ורבנים ״כמו יפתח בדורו״ כך אנחנו אין מתירים זאת.
לייבל, לא הבנתי דבריך.
מחקחשבתי שיתכן ויאמר המגיה שבכל דור יש דיין משלו.
השבמחקלכן כמו פעם היו פוסקים עכשיו פוסקים אחרת ואסור לך להשאיר ריוח יותר מג׳ יודין.
יש לי ריוח של 9 mm בין שתי תיבות בשורה אורך 13.5 cm, שלפי השערתי זה בערך ה' יו"דין.
השבמחקהראיתי את זה לרב והוא פסק שצריך להאריך המ"ם סתומה שבתיבה הראשונה כדי למלאות את הריוח המיותר.
האם אני כחסיד חב"ד צריך לציית לו או לא?
אני חושב שכחסיד חב"ד מאחר שרב הורה לך, חובתך לעשות מה שהורה לך.
השבמחקהרי אין פסק זה נגד איזה פסק של רבותינו נשיאנו, אלא זה בדרך חומרא ע"פ סברות קצת אחרונים שחוששים לשיעור פרשה קטנה, הגם שאין אנו סוברים וחוששים כן, מ"מ אין טעות בהוראתו להחמיר כדעתם.
why are there no 4 tagim on the daled rabasi?
השבמחקlook closely and you'll see that the edge of the gag is against the end of the klaf, so he had no place to do the tagim!!
מחקלא הבנתי את סעיף ב'. אם אפשר להניח רווח של ג"פ תיבת 'אשר',הרי עוד יותר טוב מ-ט' יודים. ונוהגים לכתוב את הפרשה השניה בשורה הבאה. ומה החומרא לדעת המהרש"ל?
השבמחקאם מוכח שהפרשה פתוחה,אדרבא,אתי שפיר לשיטת שו"ע הרב, לא?
הרי הריוח שאחר פרשת שמע צריכה להיות סתומה, ודעת מהרש"ל שאע"פ שסותמה בראש השיטה של והיה אם שמוע, שאינו פותח בה תחילת השיטה, מ"מ צריך שלא יהא היכר פתוחה בסוף שיטה הא' [אחר ובשעריך] כי אז ניכרת שהיא פתוחה דוקא ולא סתומה.
מחקואילו כאן מוכח שלא חשש לסברא זו, שהניח ריוח הרבה אחר ובשעריך אע"פ שבכך נעשית מוכח פתוחה לפי דעת המהרש"ל.
אם הבנתי נכון, הוא לא יוצא לדעת המהרש"ל לידי חובת פרשה סתומה, אבל יוצא לדעת אדמו"ר הזקן בפרשת פתוחה, ואף באופן
השבמחקמהודר בזה, שיש די והותר לא רק לשיעור ט' יודו"ן, אלא אף לשיעור ג"פ תיבת 'אשר'.
לדעת אדמו"ר הזקן הרי פרשת והיה שלאחריה תהא סתומה כדעת הרמב"ם, והריוח שאחר פ' שמע לפי מקצת הראשונים [טור, ברוך שאמר] תהא פתוחה.
מחקאבל כל זה היה אפשרי גם אם היה מקפיד להניח רק ג"פ אשר אחר ובשעריך ולא הרבה יותר, כי על ידי שמניח הרבה ריוח לדעת מהרש"ל זו רק פ' פתוחה לכל הדיעות.
פשוט שדעת אדמו"ר הזקן דלא כמהרש"ל בזה.