לפעמים בגין נקיון הקלף מתפזר אבק עליו ובפרט אבקה של גיר שנדבקת על האותיות ולכן נאלצים להשתמש במחק כדי לסלקה.
האם חייבים להעביר דיו על אותיות אלו כמו במקרה של עפרות זהב?
וגם אם אבקה זאת נדבקת על אותיות של שם ק' האם מותר להורידה ע"י מחק או שמא זה מחזי כמוחק שם ח"ו?
אם האבק מכסה את רוב האות הרי זה כדין עפרות זהב והאות פסולה משום שמכוסה וצריך לגרר האבק מעל האות, כמבואר בשו"ע רבינו לענין עפרות זהב.
השבמחקאבל בדרך כלל האבק הוא מיעוט האות ואינו פוסל כלל, אם כן ליפוי האות מותר להעביר דיו על האבק להשחירו.
ומה הדין להעביר מחק בעדינות על אותיות השם?
השבמחקמותר.
השבמחקלענין זה האבק אינו דומה לעפרות זהב, כי שם נתכוין לכבוד השם, ויש בו מראית של אותיות השם. אבל האבק אפילו כיסה את כל האות אין בו שום מראה של אותיות השם וגם לא נתכוין כלל לעשותו לשם ה'.
שאלה מעניינת,
השבמחקאני הבנתי את סוגיית עפרות זהב כשהעפרות נדבקו על האותיות כשהן לחות והעברתן תגרום גם להעברת (החסרת) דיו, לכן כמוחק השם.
וכן גם כאן הייתי חושב, שסתם אבקה לא מחסיר כלום מהדיו וגם אינו בר קיימא.
ברוך, דבריך צודקים שהעברת האבקה אינו בכלל מחיקת השם.
מחקאך לענין עפרות זהב ברור בכמה מקורות [אינני זוכר בדיוק כעת מי] שהעברת הזהב בפני עצמו גם אם לא יחסיר כלום מדיו השם, הוי מחיקת השם. כי הזהב נעשה ליפות את השם, ואע"פ שאינו כשר כלל בסת"ם, מ"מ לענין איסור מחיקת השם, אין זה מתיר למוחקו.