'בית שער' היא הגדרה כללית לפרוזדור וכניסה לחצר או לבית,
והוא חדר או פרוזדור שאין בו שימוש של דיור לעצמו אלא כל מגמתו כניסה ומעבר לחדר החשוב
– הבית.
דוגמאות: חדר השומר [המשמש מעבר] בכניסה לבית, פרוזדור
כניסה לאולמות, חדר מדרגות בבית.
פתח בית שער חייב במזוזה (שו"ע יורה דעה סי' רפו)
ואע"פ שאין בו דיור לעצמו, בגלל שהוא מעבר לבתים (רמב"ם הל' מזוזה פרק
ו). ויש אומרים (רבי' יצחק בעל התוספות, מובא בשו"ע שם) שגם בית שער שאינו
נפתח כלל לבתים ואינו משמש מעבר לבית חייב מדרבנן במזוזה, כי הוא דומה לבית.
לפי השיטה העיקרית שבית שער חיובו [משמע מן התורה] בגלל
שהוא "שעריך" הנפתח לבית (ויש לומר שגם ר"י בעל התוספות מודה שבמקרה
ונפתח הבית שער לבתים חייב משום שהוא כניסה לבית, וחיובו גדול ממה שהיה מתחייב מצד
עצמו מדרבנן לבד רק משום שדומה לבית) – חיובו במזוזה משום שהוא נטפל לבית, והחיוב
נובע מהבית ולא מהבית שער עצמו.
לכן מבאר רש"י (מנחות לד,ב) דפתח שבין בית שער
לבית, אין לילך בו אחר היכר ציר הדלת, כי החיוב הוא משום הבית, ועל כן דלת הקבועה
בין בית שער לבית אע"פ שנפתח לתוך הבית שער, חיוב המזוזה מצד ימין של הכניסה
לבית הוא, ולא משום שהוא דלת ופתח [החוצה] לכיוון הבית שער. כי אין לבית שער חיוב
מצד עצמו, ואין היכר ציר בא לפטור ממזוזה.
וכן פשוט בדעת הרמב"ם (הל' מזוזה פרק ו) שאפילו עשרה בתים פתוחים [פתחים
של בית שער ופרוזדורים] הפתוחים זה לזה ולבסוף פתוחים לבית, כולם חייבים משום שהם
כניסה לבית.
נמצא שכשם שבפתח חיצוני של הבית לא שייך כלל להתחשב בהיכר
ציר, שהרי זה יציאה לבד לרחוב [כלומר, אין כאן שני צדדים השותפים ושייכים לחיוב, הבית והרחוב], כך בפתח שבין הבית שער לכיוון הבית, כל הפתחים הללו
[של העשרה פתחים] כולם חייבים לעולם לצד ימין של כניסה לצד הבית, כי זה הוא צד
חיובם, ואילו היציאה מהבית אליהם אינו צד חיובם.
במאמר יותר מאוחר ביארתי לענ"ד העיקר דבית שער חיובו מדרבנן בלבד, ראה פורום לנושאי סת"ם: חיוב שערי חצרות ובית שער במזוזה
במאמר יותר מאוחר ביארתי לענ"ד העיקר דבית שער חיובו מדרבנן בלבד, ראה פורום לנושאי סת"ם: חיוב שערי חצרות ובית שער במזוזה
When there is a back exit door which opens to a gated court yard. Do we follow the right entry and not the heker tzir? according to minhag chabad
השבמחקyes in this case (a closed courtyard = chatzer) we follow heker tzir
השבמחקBut if the chatzer has a door which one exits into an alley, one should then follow the right entry of the exit, correct?
השבמחקI have seen a mix up among anash and chabad houses in this question.
השבמחקDovid
השבמחקI dont know worldwide what anash do
I can try to teach & explain what I learned is correct
If the chatzer is closed, we follow the SA and Rosh opinion that it is obligated on its own in mezuza (not as Rambam that equals a chatzer to בית שער)
therefore we rule this chatzer as another room in the house and follow heker tzir although the chatzer has a exit to an alley or street
This all speaking about a chatzer that isn't the main entrance to the house, but if this leads to the main entance (or even 2 or 3 important entrances of a house) all the gates leading towards the house don't follow heker tzir, and the mezuza will always be on the right of the way entering towards the house